Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder.

Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder).

Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 miljarder kubikmeter per år. Rörledningarna ska komplettera de två som redan lagts ut tidigare. De syftar till att tillhandahålla säker och tillförlitlig gastransport till den Europeiska marknaden, där efterfrågan på gas kommer att förbli stabil. Kapaciteten behövs framförallt för att fylla det importbehov som uppstår p g a snabbt sjunkande produktion av gas inom EU.

Studien har beställts av Nord Stream 2. Dess syfte är att belysa de direkta, indirekta och inducerade effekterna av projektet på EUs samlade ekonomi, och på de enskilda länder där projektet har utfört eller kommer att låta utföra arbete. Studien uppskattar alltså inte bara de direkta effekterna av de aktiviteter som projektet medför, utan också de ekonomiska ringverkningar det får genom återinvesteringar i andra värdekedjor och i hushållskonsumtion. Analysen är gjord med hjälp av ett vedertaget ekonomisk modelleringsverktyg (IMPLAN) som bygger på underliggande statistiska databaser för olika länders ekonomier.

De mest påtagliga effekterna uppstår i länder som direkt berörs av väsentliga projektrelaterade aktiviteter – Ryssland, Tyskland, Finland och Sverige, men också i länder som traditionellt sammankopplas med olje- och gasverksamhet och där många av de anlitade företagen har sin hemvist – Nederländerna, Storbritannien, Norge och Italien. Dessutom berörs länder där stora internationella leverantörer har sina huvudkontor.

Michael Kruse, Partner i ADL’s Energy & Utilities Practice: “Vid en tidpunkt då framförallt den Europeiska olje-och gasindustrin upplever nedskärningar visar denna rapport tydligt och transparent de ekonomiska fördelar som stora infrastrukturprojekt som Nord Stream 2 för med sig, inte bara för de direkt inblandade parterna utan för många andra länder också.”

Rapporten kan laddas ned här: www.adl.com/NordStream2impact

ADL
Cate Bonthuys
cate@catalystcomms.co.uk

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M