Socialdemokraterna Nynäshamn

Den enskilda förskolan Binomen i Ösmo ska få vara kvar

Socialdemokraterna presenterar en handlingsplan för att för att ge förskolan Binomen ett klart besked om verksamhetens kvarvarande för att ge lugn och ro inför höstterminen. Förskolan ska få vara kvar på nuvarande plats.

Från kommunstyrelsens ordförande Patrik Isestad

Vice ordf. Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden Inger Andersson

Den enskilda förskolan Binomen i Ösmo

Patrik Isestad har tidigare uttalat sig om förskolan Binomen och beskrev då att Binomen som verkat i 23 år och under alla år skötts på ett föredömligt sätt utan några som helst anmärkningar och som hela tiden fortsatt att utvecklas på ett mycket positivt sätt absolut förtjänar att få fortsätta att bedriva sin verksamhet i dagens form och i samma lokaler som den funnits sedan den startade.

Efter granskning av regelverket kommer nu socialdemokraterna att föreslå ettövervägande och en handlingsplan för att ge förskolan Binomen ett klart besked om verksamhetens kvarvarande för att ge lugn och ro inför höstterminen.

Handlingsplan:

Handlingsplanen går ut på att skapa ett enkelt planförfarande där tjänstemännen skriver fram ärendet med en avsikt att låta förskolan Binomen kvarstå på den plats den har idag. MSF får uppdraget att skriva fram en handlingsplan med tekniska anvisningar på den möjliga utveckling som kan ske av marken runt Binomen så länge verksamhet bedrivs i Binomens lokaler. Planförfarandet skall beskriva hur verksamheterna får bedrivas runt Binomen. Verksamheter runt Binomen skall inte vara av den karaktären som t.ex. en stenkross eller annan farlig verksamhet för barnen men gärna kontorsfastigheter eller liknande kan förekomma.

Inger Andersson, miljö- och samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande (s) menar också att det vore förmätet av kommunen att försöka flytta verksamheten rent geografiskt när man inte under hela denna tid som Binomen funnits haft någon som helst dialog över huvud taget kring eventuella flyttplaner av verksamheten.

Faktaupplysningar:

Montessoriförskolan Binomen har i dagsläget 8-9 anställda och bedrivs som en ideell förening där ingen vinst tas ut, utan allt återinvesteras i skolan.

Skolan har mellan 45 till 50 elever och 150 elever står i kö.

Skolverket eller Södertörns miljö- och hälsoförbund har aldrig haft några som helst anmärkningar eller förelägganden som inte genast har åtgärdats av skolan.

Patrik Isestad                                                         Inger Andersson

Kommunstyrelsens ordförande                        vice ordf Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Henrik PerssonPresskontakt

Behöver du komma i kontakt med politiker i Nynäshamn. Ring eller sms mig så ordnar jag det på en gång.

0726060853henrikpersson@me.com

Om

Socialdemokraterna i Nynäshamn arbetar för ett starkare samhälle och ett tryggare Nynäshamn

Följ Socialdemokraterna Nynäshamn

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna Nynäshamn