Normal

Den framgångsrika butikskedjan Normal öppnar i Sverige

Normal, som säljer helt normala produkter till mycket låga priser, har vuxit till en kedja med över 90 butiker i Danmark och Norge på bara fyra år. Nu öppnar de första butikerna i Sverige. I spetsen för satsningen står delägarna i Normal Sverige, bägge med stor erfarenhet inom detaljhandel i Danmark och Sverige.

Två butiker i Malmö är först ut

Den första svenska Normalbutiken slår upp portarna i köpcentret Emporia i Malmö, och kort därefter öppnar ytterligare en i Mobilia köpcenter. Det är ingen slump att just Malmö är först ut, eftersom många av Normals danska kunder är bosatta i området och länge har efterfrågat butiker i Malmö.

Både Carsten Hansen och Torben Elmgaard är övertygade om att de svenska kunderna kommer att välkomna Normal-butikerna.

"Vi ser fram emot att öppna i Malmö och presentera vårt koncept för svenskarna. På Normal garanterar vi fyndpriser, och det tror jag också att svenskarna kommer att uppskatta. Många svenskar har redan mött konceptet i Danmark och har länge efterfrågat butiker också i Sverige”, säger delägare Torben Elmgaard.

Carsten Hansen, som har en bakgrund hos Dansk Supermarked, Netto i Sverige och Kiwi i Danmark, tillägger:

"Normal skiljer sig från andra detaljhandelskedjor genom att sälja helt vanliga varor till helt vanliga människor – bara billigare. Vi har ledande varumärken inom hushållsartiklar, egenvård och en mängd basprodukter som många människor redan känner till och använder i badrummet, i köket och till städning. Några exempel är L’Oreal, Colgate och Ajax, och hos oss kostar varorna ofta 30 % mindre än gängse marknadspris”, säger han.

Anledningen till att Normal kan hålla betydligt lägre priser på märkesvaror är delvis att butikskedjan köper in sina varor runtom i EU där de är billigast, och delvis genom att distributörer och återförsäljare har mycket låga marknadsföringskostnader.

En kul och spännande butiksupplevelse

Normal är mycket mer än fasta lågpriser på dagligvaruprodukter. Man erbjuder också en spännande och annorlunda butiksupplevelse och det finns alltid nyheter i sortimentet, däribland varumärken som du annars bara ser på utlandsresan. Det kan exempelvis vara en läsk från en amerikansk tv-serie eller den där chokladkakan du smakade på din senaste semester.

"Vårt mål är att du som kund får en unik upplevelse varje gång du besöker oss. Därför tar vi, förutom det fasta sortimentet, hela tiden också hem produkter som gör det spännande och kul att gå på upptäcktsfärd i våra butiker, fortsätter Carsten Hansen.

Normals kommunaktion skiljer sig också från det vi är vana att se i detaljhandeln. Istället för att berätta för konsumenterna hur speciella de blir av att handla hos Normal så spelar budskapet på namnet och gör en humoristisk hyllning till det vanliga. För i slutändan är det ju helt normalt att vara just vanlig.

Stor öppningsfest i Malmö

Kl 10 den 20 januari öppnar Normal på Emporia, och den 27e januari är det Mobilias tur.

Precis som traditionen bjuder vid butiksöppningar i Danmark ställs det till med stor öppningsfest. Kunderna kan se fram emot massor av goodiebags, tävlingar, live-radio och inte minst världens godaste soppa!

”Vi ser fram emot att ge våra kunder en riktigt bra upplevelse i butikerna i Malmö. Vi har deltagit i butiksöppningar i både Danmark och Norge och det är helt överväldigande att se så många glada kunder. Det ska bli otroligt spännande att se hur svenskarna tar emot Normal-konceptet”, avslutar Torben Elmgaard.

• Normal köper in märkesvaror från hela EU där varorna är billigast.

• Bland varorna hittar du hygienprodukter, hushållsprodukter, kosmetika, djurfoder, brevpapper, hälsokost, drycker med mera. Utbudet omfattar drygt 3500 artiklar. Vi har alltid ett stort fast sortiment av produkter och nya märkesvaror kommer hela tiden till.

• Normal öppnade sin första danska butik i april 2013.

• Kedjan består idag av 83 butiker i Danmark och 10 i Norge.

• Kedjan förväntar sig att öppna fler butiker i Danmark, Norge och Sverige under de närmaste åren.

• Följ Normals svenska facebook-sida för mer information om öppningsfesten: https://www.facebook.com/NormalSverige/

• Normal öppnar på följande adresser i Malmö:

• Emporia, Hyllie Boulevard 19

• Mobilia, Per Albin Hanssons väg 40

Kontakt:

För ytterligare information, vänligen kontakta delägare och landschef Carsten Hansen på 072-144 0796

Normal

Följ Normal

Abonnera på våra pressmeddelanden.