Den goda viljan gästspelar i Göteborg

Eirik Stubøs hyllade uppsättning av Ingmar Bergmans föräldraskildring Den goda viljan , som fick premiär under årets Bergmanfestival, gästspelar på Stora Teatern i Göteborg den 30 november och den 1 december. Därefter fortsätter den åter att spela på Dramatens lilla scen.

”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.”
(Romarbrevet 7:19)

Det är 1909. Anna och Henrik möts. Hon studerar till sjuksköterska i Stockholm. Han läser teologi i Uppsala. De har ingenting gemensamt, men ett starkt kärleksband uppstår mellan dem. De kommer att bli Ingmar Bergmans föräldrar.

Den goda viljan är en fri berättelse om Annas och Henriks kärleksdrama fram till sonen Ingmars födelse 1918. Romanen gavs ut 1991 och blev underlag för en mycket omtyckt tv-serie och en Guldpalmsbelönad film.

Regissören och teaterchefen Eirik Stubø återvänder till romanen och ger sin sceniska tolkning av berättelsen om Anna och Henrik.

Pressröster om Den goda viljan :
det här är riktigt bra teater, en sådan uppsättning som stannar kvar i ditt medvetande med en långtidsverkan SvD
Det är drömskt, bitvis hypnotiskt. (...) en fin iscensättning om en outhärdlig kärlek DN
Bergmans dialog är lysande Expressen

Henrik Bergman Erik Ehn
Anna Åkerblom Rebecka Hemse
Johan Åkerblom Per Mattsson
Karin Åkerblom Lena Endre
Ernst Åkerblom Otto Hargne
Fredrik Bergman Örjan Ramberg
Alma Bergman Kicki Bramberg
Frida Emma Broomé