Den gröna skatteväxlingen, vår tids största blåsning...

En av de grejer som stör oss mest med dagens drivmedelspolitik är det de kallar för grön skatteväxling. Det är helt enkelt en väldigt dålig idé. Den används hela tiden som ursäkt, anledning och orsak till att vi har denna sjuka skattenivå. Omvänd Robin Hood politik kan det ses som!

Peder Blohm Bokenhielm och Hans Albertsson från Bensinupproret

Jag vill först klargöra att jag har inte något direkt emot elbilar och definitivt inte något emot de som köper elbil. Hade själv kunnat äga en om jag hade haft råd med den. Jag tycker bara att den som har råd med en ska betala den på egen hand.
Under 2019 kommer det att betalas ut ca 1,24 miljarder i premier/bidrag för så kallade klimat-bonusbilar. Problemet med den här typen av subventioner är och kommer alltid att vara att det är någon som får betala för något den inte utnyttjar. Så varje gång en låginkomsttagare eller någon annan som lever på marginalerna tankar för hundra kronor så skänker de cirka 1,50 kronor till någon som tjänar så mycket att de har råd att köpa elbil. Ta från de fattiga och ge till de rika.Så en pensionär som har begränsade tillgångar ger en som redan har tillgångar ett bidrag för att köpa en Tesla. Låter det riktigt? Förnuftet säger ju att det borde vara tvärtom.
Dessutom har 162 miljoner utbetalats (2015-2017) för bilar som skickats vidare till utlandet efter en kortare leasingperiod. Det innebär i praktiken att för varje hundra kronor som en av våra svenska pensionärer tankar för så går ca 6 öre till t. ex. en norrman som vill ha en ny elbil. Kanske den konstigaste formen av bistånd.
Vi har nyligen tagit del av frågan som ställdes till regeringskansliet:
“Jag undrar om det pågår eller planeras någon granskning / uppföljning av hur pengar som tas in via så kallad grön skatteväxling används och vad det faktiska utfallet av dessa pengar hittills konkret har resulterat i.”
En mycket viktig fråga som absolut bör tas upp i detta forum då skattenivån ligger där den är på grund av denna så kallade “skatteväxling”
Svaret som kom tillbaka var väldigt enkel:
“Hej och tack för ditt e-brev;
Det pågår inte någon granskning med den inriktning som du efterfrågar just nu.
Inte heller har det gjorts någon granskning med den frågeställningen.”
Vänligen
Håkan ******
RIKSREVISIONEN
Telefon: 08-5171 ****
Besöksadress: Nybrogatan 55
Postadress: 114 90 Stockholm

Så med andra ord görs ingen uppföljning överhuvudtaget på skatteväxlingen.
De lägger fram en plan utan att ha kött på benen och säger “ Nu kör vi! “

De redovisar inga faktiska resultat där man kan se vad vi åstadkommer med skatteväxlingen heller.
Idag läser man i tidningen att Liberalerna är öppna för motorvägsavgifter, Socialdemokraterna vill inte tala om skattesänkningar överhuvudtaget, Lövin (Miljöpartiet) vill förbjuda bensin och diesel helt.
Reseavdragen skall minskas avsevärt om regeringen får som de vill, Bonus-Malus som är helt uppåt väggarna…
Som ni ser har vi en hel del att jobba emot!
Det är dyrt nog som det är att äga en bil. Värdeminskningen, slitaget, trafikskatten etc.
Vi måste visa att politikernas enda avsikt med detta är ekonomiskt!
Vi måste visa att vi har fått nog!
Tillsammans är vi starka nog att lägga fram en ny plan där vi kan med besked visa att det finns bättre sätt med miljötänk än bara pengar!

Peder Blohm Bokenhielm och Hans Albertsson från Bensinupproret
Bensinupproret 2.0 planerar även nästa år vara delaktiga under Almedalsveckan

The worlds fastest growing Facebook group takes to the streets of Stockholm10.9.2019 00:33:52 CESTPress release

On Friday, September 20, the Gasoline Uprising will gather for a mass demonstration in Stockholm. We are doing this to send a clear message to the Swedish government and parliament, it has become unreasonably expensive to refuel the car, now we have had enough. We will gather at Sergel's square and then go towards the Riksdag to submit our demands that the tax on fuel be reduced by 30%.