Den klassiska IKEA-köttbullen kommer snart som köttfribulle

Köttbullen är en av de mest välkända IKEA-ikonerna och den mest populära rätten i varuhusens restauranger. Nu arbetar IKEA på att ta fram en ny, mer hållbar köttbulle som ser ut och smakar som kött – köttfribullen gjord av växtbaserat protein.

Idag kommer mer än en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp från mat, samtidigt som FNs livsmedels- och jordbruksorganisation visar att det kommer krävas 70 procent mer mat till 2050 för att mätta den växande befolkningen. Dagens produktion av protein kommer inte kunna möta det behovet.

– Som en av världens största restaurangkedjor har IKEA ett stort ansvar att servera rätter med mindre klimatpåverkan. Vi säljer väldigt många köttbullar per år och därför är det väldigt glädjande att snart kunna erbjuda en mer hållbar variant av växtbaserat protein. En köttfribulle helt enkelt, säger Ann Holster, ansvarig för ansvarig för IKEA Sveriges restaurangverksamhet.

IKEA har som mål att minst en femtedel av försäljningen ska komma från enbart växtbaserade rätter senast 2022. Redan idag har IKEA Sverige utvecklat klassiska rätter med växtbaserat protein – som schnitzel, lasagne och pasta bolognese. Som ett led i att få fler människor att välja vegetariska rätter har IKEA Sverige strategiskt arbetat med att alltid ha ett lågt pris på rätterna med växtbaserat protein.

– I framtiden måste vi äta mer vegetarisk mat, något annat är inte hållbart. Vi vill göra hållbar och nyttig mat enkelt, prisvärt och attraktivt utan att kompromissa med varken smak eller konsistens, säger Michael La Cour, chef för IKEA Food Services AB, som tar fram IKEAs globala mat- och livsmedelssortiment.

I 35 år har IKEAs besökare kunnat njuta av den klassiska köttbullen på IKEA-restaurangerna. De första testen av den nya köttfriabullen för kunder planeras till tidigt 2020 och förhoppningen är att den ska börja serveras i IKEA-varuhusen efter sommaren 2020. Den nya köttfribullen kommer serveras alla IKEA restauranger runt om i världen.

För mer information, vänligen kontakta:
Felix Östman, presskontakt IKEA Sverige 070-971 83 69 eller felix.oestman@ikea.com

IKEA alternative protein meatball tasting
Ann Holster, ansvarig för IKEA Sveriges restaurangverksamhet
Michael La Cour MD IKEA Food Services

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Hållbart och cirkulärt när nyheterna radas upp under årets Democratic Design Days4.6.2019 11:17:33 CESTPressmeddelande

Democratic Design Days är IKEAs årliga event där journalister från hela världen bjuds in för att ta del av alla kommande nyheter, innovationer, designsamarbeten, trender och framtidsspaningar. Under 2019 års upplaga väntas över 300 journalister från 50-talet länder anlända Älmhult. Merparten av nyheterna är inom ramen för hållbarhet och cirkularitet, i syfte att underlätta för IKEAs kunder att kunna minska sin klimatpåverkan och förbrukning av naturens resurser.