Den korta vägen till anställning

Den 24 mars bjuder studentum.se in till årets digitala YH-mässa. Mässan där yrkeshögskolor får chansen att visa upp sitt utbud för studieintresserade som vill ha en kort väg in i arbetslivet.

Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät är yrkeshögskolan den mest efterfrågade eftergymnasiala utbildningen när företag ska anställa. Under 2020 var det cirka 36 000 personer som påbörjade en YH-utbildning vilket var ungefär en tredjedel av alla som påbörjade en eftergymnasial utbildning. Intresset för utbildningsformen är alltså stort och Tammy Breisch, projektledare på studentum.se, menar att en förklaring är att det är en kort väg in i arbetslivet:

– Enligt den senaste rapporten Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) släpper varje år var det 87 procent som hade ett arbete inom ett år efter examen. Siffran visar att det här är utbildningar som leder till arbete. Dessutom är hela nio av tio nöjda med utbildningen, vilket visar på kvaliteten dessa håller. Att det är branscherna själva som är med och bestämmer vilka utbildningar som ska finnas tror vi påverkar, det finns ett stort behov av kompetens och genom YH-mässan som vi arrangerar hoppas vi vara med och påverka i rätt riktning, säger Breisch.

Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser har släppt en effektutvärdering som visar att en påbörjad YH-utbildning har positiva effekter för både individ och samhälle. Författarna menar att en förklaring till YH-utbildningarnas goda resultat beror på den starka kopplingen till arbetslivet där praktik får ta en stor plats i utbildningens utformning och där arbetslivet har stora möjligheter att påverka utbildningens innehåll.

– Vi tror att det finns en utbildning för alla och genom YH-mässan hoppas vi kunna ge förutsättningar för alla som är intresserade att hitta rätt. På förra årets mässa kunde besökarna lämna intresseanmälningar på cirka 3 350 utbildningar och förutom skolor kommer det finnas möjlighet att träffa representanter från CSN, MYH, Byggföretagen, TechSverige samt en CV-expert och en studie- och yrkesvägledare från studentum.se. Vi vill ge alla möjliga förutsättningar att göra sitt utbildningsval och samla all information på ett ställe under en dag, säger Breisch.

Vad: Digitala YH-mässan
Datum: 24 mars
Tid: 11.00-18.00
Hur: Digitalt på studentum.se
Inträde: Kostnadsfritt

Här kan du säkra din kostnadsfria plats och läsa mer om mässan.

studentum.se är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar och cirka 775 000 besök i månaden. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. studentum.se är en del av Keystone Education Group som även innefattar bl.a. utbildning.se, gymnasium.se, kurser.se och aktivitet.se.