Den lokala idrotten diskuteras på Idrottsforum Jönköping

Den 3 februari genomförs Idrottsforum Jönköping för tredje gången. Digitalt denna gång. Totalt 90 personer deltar och kommer att diskutera den lokala idrotten tillsammans med kommunpolitiker.

Idrottsforum är den goda dialogen om den lokala idrotten. Företrädare för kommunens idrottsföreningar (ledare, aktiva, funktionärer) möter politiker från de partier som är representerade i kommunfullmäktige. 2021 är det tredje gången som Jönköpings kommuns idrottsföreningar får möjligheten att tillsammans politiker diskutera förutsättningarna för den lokala idrotten. Årets Idrottsforum genomförs den 3 februari, digitalt såklart. Dialogerna kommer att genomföras utifrån fyra diskussionsämnen:

Corona. Konsekvenser av Corona på kort och lång sikt för föreningslivet? Vilket stöd behövs för att återuppbygga verksamhet?

Elitidrott. Vilket behov av stöd finns för den lokala elitidrotten? Är det viktigt att satsa på elitidrott för en kommun? I så fall varför?

Idrott hela livet. Vilket stöd behöver föreningslivet för att uppnå målet - Idrott hela livet? Hur får vi bredden av ungdomar att stanna i föreningsverksamhet även efter tonåren?

Anläggning. Långsiktig plan för kommunala idrottsanläggningar. Vilka är de största behoven de närmsta fem åren? På ännu längre sikt 10 år – vad behöver utvecklas?

90 personer från idrottsföreningar och idrottsförbund är anmälda till Idrottsforum. Flera kommunalråd deltar.

­­- Idrottsforum är ett utmärkt sätt för det samlade föreningslivet att påvisa nyttan av, och behoven för, den lokala föreningsidrotten, säger Calle Tollén, ordförande i Jönköpings Idrottsallians.

Henrik Andersson (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, och Roger Ödebrink, ordförande i RF-SISU Småland, är inne på samma linje:

­­- Att kommunens beslutsfattare, tillsammans med RF-SISU Småland och Idrottsalliansen, kan möta idrottsföreningarna på det här direkta sättet skapar förståelse och ger nya influenser. Ett fint exempel är att på föregående Idrottsforum fångade vi idén om att kommunens arbetslag skulle kunna stötta ideella föreningar med punktinsatser. Den möjligheten finns nu från och med mars i år, berättar Henrik Andersson.

Idrottsforum Jönköping arrangeras av RF-SISU Småland och Jönköpings Idrottsallians, i samverkan med Jönköpings kommun, kultur- och fritidsförvaltningen.

Rickard Strandberg

RF SISU-Småland

tfn 070-576 90 30

rickard.strandberg@rfsisu.se

Calle Tollén

Jönköpings Idrottsallians

tfn 070-262 12 23

vettersbo@hotmail.com

Martin Funck

Kultur- och fritidsförvaltningen

tfn 036-10 69 22

martin.funck@jonkoping.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.