Dornbracht

Den nya armaturserien CYO – suveränt i badet som livsmiljö

The three-hole fitting of the CYO series in brass.
Photographer: Gerhardt Kellermann
Copyrights: Dornbracht.
The three-hole fitting of the CYO series in brass. Photographer: Gerhardt Kellermann Copyrights: Dornbracht.

Iserlohn, 6 may 2021 – Autentiskt, äkta och kännbart. Den nya bad-armaturserien CYO förenar Dornbrachts designhistoria med dagens tidsanda. Med en ny tolkning av C-pipen personifieras en tidlös elegans med det skulpturella utkastet från Sieger Design. Därmed uppfyller CYO behovet av äkthet och beständigt värde som blir kännbar av högsta material-, manufaktur- och bearbetningskvalitet.

Armaturen som är inspirerad av ett utkast från företagets designarkiv från 1969 blir till ett tidens tecken – med ett formspråk som man verkar känna igen men ändå inte har presenterats sig ännu och som dessutom är framtidsorienterad. Den nya designen förenar det kulturella och utformande fundamentet i märket Dornbracht med företagets nya motto: ”Leading Designs for Architecture”. Ett centralt utformningselement för armaturen är den nytolkade, arketypiska C-pipen. Den bestämmer den extravaganta konturen och den skulpturala kvaliteten i CYO. Cirkelns grundform fortsätter konsekvent: från vredelementen i serien till vattenstrålen som följer pipens form. De centrala designelementen definierar det kompletta produktprogrammet av tvättställ, badkar och dusch, kompletterat med passande tillbehör, och leder därmed blicken till en harmonisk helhetsbild över alla användningsområden i badrummet.

CYO uppfyller önskemål om mer individualitet
En highlight i serien är det unika vredkonceptet. Dels sätter det nya accenter i sin funktion, eftersom de regleras med en vridbar ytterring. Fint avstämda snäpplägen ger användaren en tydlig och taktil feedback när ringen vrids. Dels ger ett brett och inspirerande urval av olika vredinsatser, utföranden och material, till exempel med struktur eller natursten, många utformningsmöjligheter. Vredinsatserna kan kombineras individuellt och helt enkelt bytas ut. Dornbracht x-tra Service erbjuder ytterligare möjligheter för en individualisering.

En speciell egenskap för ytsortimentet som har valts ut speciellt för CYO: Bi-strukturella ytor kombinerar glänsande och matta ytor. De betonar skickligt linjeföringen och förser designen med ännu mer rafiness – som en särskilt fin form av kontrasten. Sex exklusiva speciella ytbehandlingar utökar dessutom möjligheterna för en individualiserad utformning. Det utomordentliga färgdjupet och höga briljansen i ytan är resultatet av en exakt och omfattande förädlingsprocess.

Dornbracht design-DNA
Balanserade proportioner och kompromisslös precision utgör den progressiva och typiska karaktären som ger CYO en stark personlighet. Designen följer därmed Dornbrachts definierade designprinciper, fundamentet för varje utkast som utgör den värdebeständiga produktkvaliteten.

”Ingen framtid utan ursprung” sammanfattar Stefan Gesing, verkställande direktör vid Dornbracht AG & Co. KG: ”CYO står för såväl en blick tillbaka som för en blick in i framtiden - och uppfyller därmed det som vi definierar som vårt motto: Leading Designs for Architecture.”

Det viktigaste i korthet:

Nyhet:

Bad-armaturserie CYO

Särskilda egenskaper:

Designen transformerar ett utkast från 1969 till nutiden
Bi-strukturella ytor och ett differentierat vredkoncept

Produktdesign:

Sieger Design

Creative Direction:

Mike Meiré

Kan levereras:

maj 2021

Extra bildmaterial kan hämtas här http://bit.ly/dornbrachtCYO.

Alla bilder kan användas fritt.
Images: Gerhardt Kellermann