Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.

Den (o)mänskliga faktorn.

Boken beskriver de komplexa tekniska system, automatiseringar, AI-teknik, nya affärsmodeller och organisationsformer som idag präglar verksamheter inom allt från vården till processindustrin.

– Det är svårt att lyckas i praktiken. Ofta beror det på komplexa affärsmodeller med många aktörer samt att verksamhetsutveckling, arbetsmiljö och samspelet mellan människa och teknik och organisation inte är i fokus. Det fordras effektiva förändringsprocesser och hög kompetens, speciellt på ledningsnivå, säger Lena Kecklund.

Den (o)mänskliga faktorn är en handledning för hur organisationer och verksamheter bör använda teknik för att utvecklas och för att skapa bättre och säkrare arbeten. Den är även en grundbok inom MTO - människa, teknik och organisation.

– Det är viktigt att inte asfaltera gamla kostigar när man digitaliserar eller automatiserar. Med en genomtänkt utveckling kan man utnyttja potentialen till förbättringar samtidigt som man ser till att nya arbeten, organisationer och affärsmodeller blir hållbara, att man minimerar risker och undviker olyckor.

– Med ett gott ledarskap, bra förändringsprocesser och effektiva metoder för riskanalys, händelseutredningar, verksamhetsutveckling, analys av säkerhetskultur, automatisering och arbetsplatsutformning kan man åstadkomma mycket positivt.

– Vi vill ge kunskaper och verktyg för organisationer att utvecklas och att kunna utnyttja ny teknik för att skapa säkra och hållbara arbeten och verksamheter, säger författarna.

Arbetet med boken har skett samtidigt som covid-19 spreds över världen.

– Coronapandemin kan i vissa avseenden ses som ett långdraget haveri som man efter bästa förmåga försöker hantera, menar Bengt Sandblad. Spanska sjukan spreds långsamt medan covid-19 spreds mycket snabbt i vår globaliserade värld. Såväl smittspridning som hanteringen av pandemins effekter är något mycket komplext att förstå och klara av. Under 2020 har vi sett effekterna av att det i många organisationer saknas slack, spelrum, ett tydligt ledarskap och hållbarhet.

Den (o)mänskliga faktorn.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.