Resia AB

Den svenska affärsresenären – punktlig och professionell

Dela

Svenskar är uppskattade utomlands när det gäller affärssammanhang – i alla fall när svenska affärsresenärer själva får säga sitt. Affärsresenärer som reser utanför Sveriges gränser brukar få höra att vi svenskar är punktliga, professionella, lätta att samarbeta med, trevliga och artiga samt jämställda. Det visar en SIFO-undersökning på uppdrag av Resia Företag.

– Idag har de flesta företag någon form av kontakt med kollegor eller partners utanför Sverige. Insikten om kulturella skillnader är viktiga, och kan ofta ha en direkt påverkan på hur framgångsrika vi blir i våra affärsmöten, säger Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia.

Topp tre i undersökningen är att vi svenskar är punktliga, professionella och lätta att samarbeta med. Egenskaperna som hamnar längre ned på listan är att vi är blyga och tillbakadragna, konflikträdda, att vi tar lite plats i möten samt att vi är bestämda i våra åsikter. Författaren och föreläsaren Colin Moon, kommunikationsexpert inom interkulturell kommunikation, är inte överraskad över resultatet.

– Att svenskarna uppfattas som punktliga stämmer till hundra procent. Att komma i tid är helt enkelt ett mått på svenskarnas effektivitet. Även att svenskarna är lätta att samarbeta med – här i Sverige är vi duktiga på att skapa en teamkänsla på arbetsplatsen. En ökad självinsikt är nyckeln till framgångsrika internationella affärsrelationer, säger Colin Moon.

Topp 5 – Så uppfattas svenska affärsresenärer utomlands

1. Att vi svenskar är så punktliga

2. Att vi svenskar är professionella

3. Att vi svenskar är lätta att samarbeta med

4. Att vi svenskar är jämställda

5. Att vi svenskar är sociala och trevliga

Undersökningen är genomförd av Kantar SIFO. 1 120 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år och som har minst två resdagar om året i tjänsten.

Läs mer om internationella affärsrelationer och ta del av Colin Moons tips: https://www.resia.se/foretag/nyheter/sjalvinsikt-i-internationella-affarsrelationer

För mer information, kontakta gärna:

Karin Wadmark, produktchef för affärsresor Resia AB, tfn: 0706-53 60 15, 
e-post: karin.wadmark@resia.se

Kontakter

Bilder

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum