Den svenska modesagan blir pop up-visning på Fashion Week Stockholm
Swedish Fashion Stories skildrar såväl etablerade modepionjärer som nyskapande nykomlingar och har tagits fram med utländska målgrupper i åtanke. Efter visningen under modeveckan kommer svenska ambassader och konsulat runt om i världen att kunna använda utställningskonceptet för att synliggöra svensk kreativitet internationellt.
– Mode, design och andra kulturella och kreativa näringar är väldigt viktiga för hur Sverige uppfattas utomlands. Utifrån Svenska institutets relationsskapande uppdrag med andra länder vill vi göra en utställning som skildrar modets utveckling de senaste femton åren ur ett bredare kulturellt och samhälleligt perspektiv, säger Jenny Bergström, projektledare på Svenska institutet.
Konceptet består av texter, modefotografier och utställningsspecifika illustrationer och porträtterar ett tiotal formgivare, däribland Martin Bergström, Sandra Backlund, Bea Szenfeld, Minna Palmqvist och Ida Klamborn. För urvalet står en jury bestående av Göran Sundberg, lektor i modevetenskap på Beckmans Designhögskola; journalisterna Salka Hallström Bornold och Bo Madestrand på designmagasinet Form; Jenny Bergström, projektledare på Svenska institutet; samt Rebecca Ahlstedt, curator för Swedish Fashion Stories.
– Vi har fördjupat oss i tre teman – konst, hantverk och samhällsengagemang – och valt formgivare som vi ser har varit framträdande och påverkat den svenska modescenen under den här perioden. Till konceptet hör också en utställning som skildrar designområdets utveckling, och vi hoppas och tror att de både utställningsdelarna kan komma att visas ihop framöver, säger utställningens curator Rebecca Ahlstedt.
Pop up-utställningen visas i foajén till modeveckans nya visningsarena på Regeringsgatan 65 och är öppen för allmänheten den 29 till 31 augusti från klockan 10.00 till 17.00. Mellan den 25 augusti och 4 september visas även delar av Swedish Fashion Stories i Mall of Scandinavia i en spektakulär miljö, i gallerians stora fontän Water Plaza. Båda visningarna är ett samarbete mellan Fashion Week Stockholm och Mood-kvarteret.
Swedish Fashion Stories har producerats av Svenska institutet och Form Content, i samverkan med Association of Swedish Fashion Brands, Swedish Fashion Council, Svensk Form och Sveriges Designer.
Nyckelord
Kontakter
Jenny Bergström, projektledare Svenska institutet,jenny.bergstrom@si.se, 08-453 79 51, 073-231 85 26
Bilder
Länkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum