Svenska institutet

Den svenska modesagan blir pop up-visning på Fashion Week Stockholm

Dela
Sedan millennieskiftet har den svenska modescenen utvecklats explosionsartat. Nu lanserar Svenska institutet utställningskonceptet ”Swedish Fashion Stories” om konstens, hantverkets och samhällsengagemangets betydelse för det svenska modets utveckling under de senaste femton åren. Utställningen premiärvisas under modeveckan i Stockholm den 29 till 31 augusti på Regeringsgatan 65 i Mood-kvarteret.

Swedish Fashion Stories skildrar såväl etablerade modepionjärer som nyskapande nykomlingar och har tagits fram med utländska målgrupper i åtanke. Efter visningen under modeveckan kommer svenska ambassader och konsulat runt om i världen att kunna använda utställningskonceptet för att synliggöra svensk kreativitet internationellt. 

– Mode, design och andra kulturella och kreativa näringar är väldigt viktiga för hur Sverige uppfattas utomlands. Utifrån Svenska institutets relationsskapande uppdrag med andra länder vill vi göra en utställning som skildrar modets utveckling de senaste femton åren ur ett bredare kulturellt och samhälleligt perspektiv, säger Jenny Bergström, projektledare på Svenska institutet.

Konceptet består av texter, modefotografier och utställningsspecifika illustrationer och porträtterar ett tiotal formgivare, däribland Martin Bergström, Sandra Backlund, Bea Szenfeld, Minna Palmqvist och Ida Klamborn. För urvalet står en jury bestående av Göran Sundberg, lektor i modevetenskap på Beckmans Designhögskola; journalisterna Salka Hallström Bornold och Bo Madestrand på designmagasinet Form; Jenny Bergström, projektledare på Svenska institutet; samt Rebecca Ahlstedt, curator för Swedish Fashion Stories. 

– Vi har fördjupat oss i tre teman – konst, hantverk och samhällsengagemang – och valt formgivare som vi ser har varit framträdande och påverkat den svenska modescenen under den här perioden. Till konceptet hör också en utställning som skildrar designområdets utveckling, och vi hoppas och tror att de både utställningsdelarna kan komma att visas ihop framöver, säger utställningens curator Rebecca Ahlstedt.

Pop up-utställningen visas i foajén till modeveckans nya visningsarena på Regeringsgatan 65 och är öppen för allmänheten den 29 till 31 augusti från klockan 10.00 till 17.00. Mellan den 25 augusti och 4 september visas även delar av Swedish Fashion Stories i Mall of Scandinavia i en spektakulär miljö, i gallerians stora fontän Water Plaza. Båda visningarna är ett samarbete mellan Fashion Week Stockholm och Mood-kvarteret.

Swedish Fashion Stories har producerats av Svenska institutet och Form Content, i samverkan med Association of Swedish Fashion Brands, Swedish Fashion Council, Svensk Form och Sveriges Designer.

Nyckelord

Kontakter

Jenny Bergström, projektledare Svenska institutet,jenny.bergstrom@si.se, 08-453 79 51, 073-231 85 26

Bilder

Ladda ned bild
Illustration: Erica Jacobson
Illustration: Erica Jacobson
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se

Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye