Den svenska transportsektorn kan ta ledningen

Dela

Regeringen tillsätter en elektrifieringskommission för transportsektorn. Ska den svenska transportsektorn leda omställningen till att bli fossilfri, behöver staten och näringslivet arbeta tillsammans och Transportföretagen välkomnar beskedet. Nu behövs konkretion med en strategi och en tidsplan, ska vi närma oss 70-procentsmålet brådskar det.

För att transportsektorn ska nå klimatmålen måste transporterna bli mer energieffektiva och fossilberoendet behöver brytas. Allt talar för att elektrifiering tillsammans med biodrivmedel är en förutsättning för framtidens hållbara transportinfrastruktur. Därför är det välkommet att regeringen tillsätter en elektrifieringskommission med uppdrag att växla upp takten på elektrifieringen av transportsektorn.

”Vi har länge efterfrågat en kraftfull och långsiktig strategi för elektrifieringen av transportsektorn där stat och näringsliv arbetar tillsammans. Därför är det välkommet att regeringen nu tillsätter en elektrifieringskommission för transportsektorn. Det är även viktigt att Transportföretagen kommer att ingå i kommissionen. Men ska vi närma oss 70-procentsmålet brådskar det och därför behövs konkretion med en strategi och en tidsplan. Transportsektorn är redo att ställa om men vi behöver vara säkra på att elförsrörjning i alla led fungerar”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Elektrifieringen sker inom hela transportsektorn och på bara några år har elektrifieringen tagit ett stort kliv med bättre batterier och effektivare drivlinor. Men det gäller samtidigt att öka takten och skala upp implementeringen av den nya tekniken. Företagen själva har bidragit stort för att nå dit där vi är nu behövs ett samlat och långsiktigt statligt stöd för att göra det möjligt för svensk transportnäring att ta ledningen.

Vi skulle vilja se att premier för elfordon förstärks och förlängs och att elskatten på bussar tas bort. Dessutom behöver vi vara säkra på att elförsrörjningen fungerar i alla led, laddinfrastrukturen för vägtrafiken och för kollektivtrafikens bussar behöver byggas ut. Då kommer företagen våga satsa. Elvägar och pilotprojekt måste även få ett större statligt kostnadsansvar.

Fredrik Kämpfe, branschchef för flyget på Transportföretagen, kommer att ingå i elektrifieringskommissionen.

”Sverige har nu möjlighet att ta täten med elflyg och att stödja den industri som nu växer fram. Satsar vi rätt kommer det inom endast några år att byggas passagerarflygplan med eldrift i Göteborg. 2026 kommer vi att ha elflyg i inrikestrafik. För att denna vision ska bli verklighet krävs en elflygsstrategi med en tydlig målsättning om att elflygsindustrin ska få luft under vingarna”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Kontakter

Bilder

Om

Transportföretagen
Transportföretagen
Storgatan 19
102 49 Stockholm

08 762 71 00https://www.transportforetagen.se/

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.

Principiellt avgörande i Arbetsdomstolen i efterverkningarna av Hamnkonflikten25.11.2020 11:31:11 CETPressmeddelande

I dag avgjorde Arbetsdomstolen ett mål mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet där domstolen fann att kollektivavtalet mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet reglerar anställningsvillkoren för samtliga hamnarbetare och att Hamnarbetarförbundets kollektivavtal från 2019 (andrahandsavtalet) därmed inte tillämpas på de anställda. Hamnarbetarförbundet hade heller inte rätt till lokala avtal gällande till exempel arbetstider eller lönetillägg. Domen innebär en framgång för Sveriges Hamnar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum