Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Den svindlande tanken – Årets tema på Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg

Årets tema Den svindlande tanken, utmanar till att låta tankarna svindla och besökaren att lockas, tvivla och söka.
Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

– Det är fascinerande att fundera över hur våra olikheter och förmågor vad gäller tänkande tar sig uttryck. Alltifrån hur vi är som personer till förmågan att tänka utanför ramar, fördjupa oss i de små detaljerna, se det stora perspektivet, innovera och skapa. Och det är det årets tema handlar om, säger Jennie Turner, verksamhetsledare på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Den 2-7 april är det dags för den 23:e upplagan av Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Inom årets tema Den svindlande tanken tas teknikens betydelse för människans utveckling upp, vad som händer i våra hjärnor när vi tänker och vad händer när vi flyttar över tänkandet till maskiner och robotar? Vad händer när maskinerna blir intelligentare än vi?

Under Vetenskapsfestivalen i Göteborg samlas runt 600 av landets främsta forskare och internationella toppnamn i Göteborg. Precis som förra året kommer festivalen att invigas på Draken, i år den 2 april med en av världens främsta matematiker i vår tid, också kallad matematikens Lady Gaga, Cédric Villani, som huvudtalare. Han är också Emmanuel Macrons högra hand och är ansvarig för Frankrikes AI-strategi.

–Vetenskapsfestivalen bidrar till att människor bättre förstår vad som är tyckande och vad som är vetande. Det är avgörande för dels de beslut som enskilda människor fattar i sin vardag men också för politiska beslut som fattas och för demokratin. I dagens värld är behovet av forskningsbaserade fakta större än på mycket länge och det blir allt viktigare att forskning och allmänhet möts på olika arenor för dialog, här är Vetenskapsfestivalen Sveriges viktigaste mötesplats i sitt slag, säger Carl Johan Sundberg, professor i fysiologi vid Karolinska Institutet och ordförande för Vetenskapliga rådet.

Läs mer om årets program här!

Om Vetenskapsfestivalen

Med omkring 70 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla. http://vetenskapsfestivalen.se/hem/

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad.

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.