”Den vackra skandinaviska staden som ingen tänker på att besöka”

Det kan svida lite i självkänslan när man läser The Telegraphs rubrik här ovan. I alla fall för en som ägnat snart 20 år åt att försöka göra Göteborg mer känt internationellt. Men rollen som ”okänd diamant” passar oss egentligen bra.

Det var väl ett tiotal år sedan som frågan började dyka upp första gången: ”Ge mig fem tips på sånt som jag inte kan hitta i en guidebok.” Sedan har det bara fortsatt. Numera är det vad resesajter som TripAdvisor lever på. Att ge tips som leder dig som besökare utanför de mest upptrampade stigarna.

Egentligen är det inget nytt. Lonely Planets tjocka böcker från 80- och 90-talet var den tidens motsvarighet. Nu har det välkända förlaget haft några tuffa år. Deras böcker säljer inte lika bra. Tipsen finns nån annanstans.

Men nyligen släppte man sin lista över Europas tio bästa destinationer 2018.  I toppen hittar man en italiensk region, men knappast en av de kända. Emilia-Romagna kan nog inte många pricka ut på en karta.

Sedan fortsätter listan med ställen som Cantabria, Friesland, Dundee och avslutas med Tirana. HALLÅÅÅ, vart tog Toscana, Amsterdam, Skotska högländerna och Kreta vägen?

Svaret är att nu handlar det om att hitta de gömda och glömda pärlorna. De som inte drabbats av överturism eller som den upptäcktsresande redan har besökt flera gånger.

Det finns fördelar med att betraktas som en underdog, men man får inget gratis. Jag brukar använda den här bilden för att illustrera den hårda konkurrensen mellan destinationer. Detta är ETT flygbolags linjenät. Alla destinationerna på bilden gör sitt allra bästa för att attrahera besökare. Det är inte enkelt att sticka ut i mängden.

Göteborg har trots allt lyckats bra. Artikeln i Telegraph är ett fint exempel på det.

Läs fler blogginlägg på Snack om Turism.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.