Den varma starten på året har fortsatt stor påverkan på resultatet

Tekniska verken-koncernens resultat efter finansiella poster från januari till augusti 2020, uppgick till 366 miljoner kronor mot 477 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Den varma inledningen av året innebar lägre försäljning av el och fjärrvärme jämfört med föregående år, till det kommer betydligt lägre elpriser under året.

Resultatet under andra tertialet är starkare än föregående år med cirka 40 miljoner kronor, men räcker inte till för att kompensera det resultattapp om cirka 150 miljoner kronor som blev till följd av minskade el- och fjärrvärmeleveranser under första tertialet jämfört med föregående år. Till det kommer lägre elpriser under året.

- Koncernens resultat för de första åtta månaderna är fortfarande starkt, men inte lika starkt som förra året samma period. Det beror på faktorer som vi inte kan påverka, exempelvis temperatur, nederbörd och elpriser. Resultatmässigt är årets första tertial viktigt, och det är svårt att återhämta resultatfallet den resterande delen av året, även om vi ser att andra tertialet varit starkare än föregående år. Vi har under året arbetat med en översyn av våra kostnader för att stärka resultatet, och det kan vi se effekter av nu. Samtidigt fortsätter vår strategiska satsning på vindkraft, utbyggnad av bredband på Linköpings och Mjölbys landsbygd, i kraftvärmeverket där pannorna byggs om för att uppnå en kol- och fossiloljefri produktion och i digitaliseringen inom koncernen, säger Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör på Tekniska verken i Linköping.

Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Niclas.Petersen@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Överbliven fallfrukt blir biogas och biogödsel15.10.2020 10:57:48 CESTPressmeddelande

Frossa i paj, mos och kräm. Eller lämna fallfrukten till ett lokalt musteri som gör saft, must och sylt av den. Eller varför inte låta vänner och bekanta plocka den överblivna frukten? Eller ställ ut en korg med äpplen och päron till de som inte har en egen trädgård. För i första hand ska frukten så klart ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Där tas den omhand för att sedan bli biogas och biogödsel.