Denise Rudberg ny ambassadör för Specsavers: “Kolla ögonen i tid - innan det är för sent”

Optikerkedjan Specsavers knyter till sig författaren Denise Rudberg som ambassadör i sitt arbete för att förebygga ögonhälsa. Kolla ögonen regelbundet är det viktiga budskapet för höstens upplysningskampanj: – God syn och ögonhälsa är något som verkligen engagerar mig, synen är så viktig i mitt arbete och det finns en historia av ärftlig ögonsjukdom i släkten, säger Denise Rudberg.

Var femte svensk har eller har haft en ögonsjukdom enligt Socialstyrelsen, men kunskapen om att dessa kan upptäckas i tid med något så enkelt som en synundersökning är generellt låg. Nyligen drog Specsavers tillsammans med Synskadades Riksförbund (SRF) igång en nationell upplysningskampanj med syfte att förebygga ögonsjukdomar och öka medvetenheten kring frågan.

Författaren Denise Rudberg ska nu tillsammans med Specsavers hjälpa till att föra ut budskapet om vikten av att kolla sina ögon regelbundet.

– Regelbundna synundersökningar är det vanligaste sättet att i god tid upptäcka och förebygga ögonsjukdom. Det räcker att gå till en optiker för att göra en synundersökning, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers.

Denise Rudberg kommer även att delta i marknadskampanjer och sprida budskapet om vikten av god ögonhälsa i sina kanaler. För Denise är engagemanget för ögonhälsa personligt:

– Min mormor drabbades av grön starr vilket ledde till att hon knappt såg något alls mot slutet av hennes liv. Hon blev orolig av sin nedsatta syn, och hennes balans påverkades också. Grön starr är ärftligt, så nu går jag på väldigt regelbundna kontroller, till och med oftare än till tandläkaren, säger Denise Rudberg, som själv även har synfel,både närsynthet och astigmatism:

– Det är viktigt för mig med god syn även professionellt, som författare är jag ju hela tiden beroende av att se min egen text, och läsning är ju en jätteviktig del av mitt liv.

Samarbetet inleds med start på Bokmässan i Göteborg nu till helgen, där Denise Rudberg närvarar vid Crimetime Specsavers Award och kommer att presenteras som ambassadör för optikerkedjan.

– Vi är väldigt glada och stolta över att ha med Denise i detta viktiga arbete och vet att hon kommer att ha en betydande roll i att få ut vårt budskap, säger Caroline Schiller.

Under Bokmässan 27-30 september finns Specsavers på plats i monter F01:12 där de arbetar för att öka svenska folkets kunskap om ögonhälsa. Där kommer Bokmässans besökare bland annat kunna prova VR-glasögon som visar hur man upplever olika ögonsjukdomar, göra gratis syntest och tävla om fina priser.

Fakta/Ögonsjukdomar

Under perioden 1997-2016 har 750 830 svenskar diagnostiserats med grå starr, vilket är den enskilt vanligaste diagnosen. För övriga ögonsjukdomar gäller följande siffror:

Förändringar i näthinnan, t ex gula fläcken är näst vanligast, och finns konstaterad hos över 320 000 svenskar.

Grön starr är en annan vanlig diagnos, som drabbat över 270 000 svenskar.

Nära 135 000 svenskar är drabbade av ögonförändring till följd av diabetes.

*Källa: Socialstyrelsen och ”Ögonhälsan i Sverige, Specsavers 2018”.

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Specsavers och Will.i.am lanserar glasögonkollektion10.9.2018 15:02Nyheter

Will.i.am x Specsavers Utöver sin musikkarriär, är hip-hop stjärnan Will.i.am även känd för att alltid bära glasögon. Nu lanserar Will.i.am en exklusiv kollektion av glasögon i samarbete med Specsavers. Han har inspirerats av sin livslånga kärlek till glasögon och utmanat sin kreativitet och passion och skapat en exklusiv uppsättning av bågar. Kollektionen består av 14 olika bågar samt 3 solglasögon. Samtliga bågar är gjorda i acetat och/eller rostfritt stål och bågarna symboliseras av en innovativ och subtil design. I butik i september. Frågot om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com

Specsavers och Ivana Helsinki lanserar exklusiv glasögonkollektion10.9.2018 15:00Pressmeddelande

Ivana Helsinki x Specsavers Specsavers senaste designsamarbete är tillsammans med Ivana Helsinki, ett finskt modemärke grundat av systrarna Paola och Pirjo Suhonen. En exklusive uppsättning av bågar i skandinavisk design och härliga mönster. Kollektionen består av 13 bågar och 2 par solglasögon och lanseras i butik i oktober. Bågarna kostar 1995 kronor styck. Frågor om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com.

Smålänningar och boende på Öland och Gotland har bäst kunskap för att skydda ögonen från solens farliga UV-strålning1.6.2018 15:29Pressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Smålänningar och boende på Öland och Gotland har störst kunskap i landet om att solens strålar ökar risken för ögonsjukdomar.