Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Deras jubileumsprodukter tolkar Göteborg – Här är vinnarna av GBG Form

Nu är det klart vilka som blir Göteborgs officiella jubileumsprodukter. Vinnarna av designtävlingen GBG Form är en upplevelsebox, två plädar och en kapsylöppnare som alla inspirerats av Göteborg.

Från början var det med 39 bidrag i The Brewhouse Award och kategorin GBG Form 2021. Det blev sedan tio finalister och nu är de tre vinnarna utsedda. Upplevelseboxen En plats för alla av Catrin Blomqvist & Therese Stråhle, plädarna Varma Göteborg av Elisabeth Dunker & Ulrika E. Engberg och kapsylöppnaren RÄKAN av Elsa Boman.

— Det är så roligt att produkterna som ska representera Göteborgs 400-årsjubileum nu är utsedda. Tre väldigt olika produkter som tolkar Göteborg på sitt eget unika sätt, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Om man tittar på folkets och juryns röster tycker Jonathan Larsson från Brewhouse att man har varit rätt överens om de vinnande bidragen.

— Ja, efter att rösterna hade räknats samman kunde vi se att juryn och folket tillsammans har utsett tre tydliga vinnare, säger Jonathan Larson som är koordinator för The Brewhouse Award.

För vinnarna väntar nu bråda tider, då produkterna ska produceras för att senare säljas på bland annat Turistbyrån i Göteborg. Produkterna kommer också ställas ut på Röhsska museet.

Intresset har varit stort även för de produkter som inte vann och det finns tankar från formgivarna att trots allt producera och sälja produkterna.

Syftet med tävlingen är att lyfta fram stadens kreatörer, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare. Jubileumsprodukterna kommer att vara en viktig del av 400-årsfirandet och symboliserar Göteborg både i dag och i framtiden – en stad med plats för alla, med öppenhet och gemenskap – nära vattnet där broar byggs. GBG Form 2021 är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Brewhouse.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Upplevelseboxen En plats för alla av Catrin Blomqvist & Therese Stråhle.
Plädarna Varma Göteborg av Elisabeth Dunker & Ulrika E. Engberg.
kapsylöppnaren RÄKAN av Elsa Boman.

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.