Designforskare får ingenjörernas arbetsmiljöpris 2021

Maral Babapour Chafi är årets mottagare av Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris – Levipriset. Hon prisas med 50 000 kronor för sin forskning om hur aktivitetsbaserade kontor påverkar individer och grupper ur ett verksamhetsperspektiv.

Maral Babapour Chafi, Levipristagare 2021

– Jag är glad över att få det ärofyllda Levipriset för min forskning om samspelet mellan människa och teknik i arbetslivet, säger Maral Babapour Chafi, Levipristagare 2021.

Maral Babapour Chafi är forskare vid Chalmers tekniska högskola samt vid Institutet för stressmedicin i Göteborg. Hon får Levipriset 2021 för sin forskning som kretsar kring arbetets organisatoriska, fysiska, kognitiva och sociala aspekter. Ett område som under Coronapandemin inneburit snabba och stora förändringar för många.

– Marals forskning sätter ljus på faktorer för utformning av en god arbetsmiljö i verksamheter med både digital och fysisk närvaro. Den typen av kunskaper är viktiga för utvecklingen av ingenjörers och andra gruppers arbetsliv, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

I sitt arbete har Maral Babapour Chafi genomfört en serie av scenario-baserade workshops med olika aktörer för att kartlägga nya behov och utmaningar som kan uppstå i det nya arbetslivet. Ett scenario som studerats är en s.k. hybridform – som innebär distansarbete kombinerat med kontorsförlagt arbete, där en utmaning är synkronisering och inkludering. Det rör bland annat mötesformer och beslutsfattande, spelregler, informationsvägar och kunskapsöverföring. En viktig del som Maral Babapour Chafi studerat gäller tekniken och kontorets fysiska utformning och dess påverkan för både de som befinner sig fysiskt på plats och de som interagerar digitalt. Hon har identifierat faktorer för utvecklingen av fungerande arbetsformer kring det.

– Genom en iterativ process kan arbetstagare och arbetsgivare tillsammans ta fram lösningar som matchar arbetsuppgifterna och möjliggör en work-life balans, säger Maral Babapour Chafi, Levipristagare 2021.

Om Levipriset
Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens nestor, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att uppmärksamma ingenjörernas roll för utvecklingen av en bra arbetsmiljö. Pristagaren tilldelas en prissumma på 50 000 kronor.

Maral Babapour Chafi, Levipristagare 2021:
maral.babapour.chafi@vgregion.se / 0704 304532

Maral Babapour Chafi, Levipristagare 2021

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan20.9.2021 11:15:41 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.

NY UNDERSÖKING: Distansundervisning har lett till kraftiga försämringar enligt ingenjörsstudenterna1.7.2021 08:59:40 CEST | Pressmeddelande

Fyra av tio ingenjörsstudenter uppger att studieresultaten har blivit sämre på grund av distansundervisningen under pandemin. Dessutom svarar sju av tio att de mår sämre. Särskilt hårt drabbade är unga studenter och studenter i början av sin utbildning. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers studentmedlemmar. Förbundet uppmanar nu de tekniska högskolorna att agera.