Designintensiva branscher genererar 70 miljarder euro av Sveriges BNP, och står för 642 000 jobb

• Så många som 1,5 miljoner ansökningar inom formgivning har inkommit till Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) sedan 2003, när myndigheten började arbeta med registrerade gemenskapsformgivningar.
  • EUIPO anordnar nu för tredje gången det prestigefyllda DesignEuropa Awards i Eindhoven för att prisa framstående formgivare som har registrerat sina innovationer som registrerade gemenskapsformgivningar.
  • På DesignEuropa Awards tävlar åtta finalister, som representerar sju länder, om två priser. Två finalister är svenskar. Dessutom kommer André Ricard, känd för sin design av facklan vid olympiska spelen i Barcelona 1992, att få motta den särskilda utmärkelsen för livstidsprestation, Lifetime Achievement Award.
  • Sverige hamnade år 2020 på 15:e plats bland de länder som ansökte om flest registrerade gemenskapsformgivningar hos EUIPO.
  • Sverige är ett land som är välkänt för sin designkultur. Sverige har internationellt rykte om sig att ha ett starkt fokus på formgivning och att fortlöpande inkomma med nya ansökningar om registrerade gemenskapsformgivningar hos EUIPO.

Industriell formgivning spelar en betydelsefull roll i våra dagliga liv, genom allt från estetiskt tilltalande digitala dörrhandtag, till personlarm som bidrar till trygghet på våra gator. Dessa är exempel på nya designprodukter som skapats av de två svenskar som är finalister till det prestigefyllda DesignEuropa Awards, som delas ut vid EU:s Immaterialrättsmyndighet i Eindhoven i Nederländerna den 19 oktober 2021. Prisutdelningen lyfter fram både produkterna och deras formgivare inom industriell formgivning, och åtta finalister från sju länder representerar det bästa inom internationell formgivning.

Pristagarna kommer att tillkännages den 19 oktober 2021, vid en ceremoni i Eindhoven. Vid samma ceremoni kommer visionären André Ricard, som är en av vår tids mest inflytelserika formgivare och känd för sin formgivning av den vackra facklan vid de olympiska spelen i Barcelona 1992, att motta det särskilda hederspriset för livstidsprestation.

Designintensiva branscher genererar 16,2 % av EU:s BNP och står för 14,2 % av alla jobb inom unionen (30,7 miljoner jobb) enligt en studie om immaterialrättsintensiva branscher och ekonomiska resultat i EU. Sverige ligger något under det europeiska medelvärdet med 15,8 % av all svensk BNP, vilket motsvarar omkring 70 miljarder euro, genererat av designintensiva branscher, samt 13,8 % av alla jobb vilket motsvarar omkring 642 000 jobb. EUIPO mottar årligen ungefär 110 000 designansökningar, vilket omfattar mer än 1,5 miljoner designer totalt och visar hur viktig EU:s gemensamma marknad för designintensiva företag är. DesignEuropa är en hyllning till europeisk formgivning och prisar framstående formgivare som har registrerat sina idéer och produkter som registrerade gemenskapsformgivningar hos EUIPO. Dessa väljs ut baserat på tre kriterier: immaterialrätt, påvisbar effekt på marknaden och design.

EUIPO:s verkställande direktör, Christian Archambeau, konstaterar följande:

DesignEuropa Awards är ett viktigt tillfälle för oss att inte endast uppmärksamma nyskapande formgivningars ekonomiska och praktiska effekter, utan också deras kulturella påverkan. Det är en ära för oss att, förutom de åtta framstående finalisterna (i kategorierna Industri och Små och framväxande företag), även belöna André Ricards många insatser med det särskilda hederspriset. Hans ikoniska formgivningar, som sedan 1960-talet har funnits med oss både i bakgrunden och förgrunden, omfattar alltifrån parfymflaskor till den olympiska facklan. Detta visar hur design påverkar varje del av våra liv och inspirerar till nya verk från generation till generation.

Tyskland och USA, två av finalistländerna på DesignEuropa, är de länder som mellan 2010 och 2020 lämnat in flest ansökningar om registrerade gemenskapsformgivningar. Grafen nedan illustrerar hur antalet ansökningar varierar mellan de länder som är inkluderade (Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien, Sverige och USA).

Källa: EUIPO

I kategorin Industri belönas framstående formgivningar från stora och medelstora företag. Finalisterna i denna kategori är:

Dörrhandtaget Aperio® H100

• SVERIGE: dörrhandtaget Aperio® H100 (Assa Abloy Opening Solutions; designer: Mauro Menin)
  • NEDERLÄNDERNA: den bärbara patientmonitorn Philips IntelliVue X3 (Koninklijke Philips N.V.; designer: Fabian Benedikter och Ceren Bagatar)
  • SPANIEN: skrivbordssystemet Talent (Actiu Berbegal y Formas S.A.; designer: Marcelo Alegre)
  • USA: traktorer John Deere 8 Series (Deere & Company; designer: Felix Nagelin, Brian Huenink, John W. Krieger, Eric Keen, Sebastian M. Himpel, Thorsten Hagner, Daniel J. Deboer, Martin Clay, Michael D. Kollath, Richard Knowels Jr, Thomas C. Boe, Charles Warren)

I kategorin Små och medelstora företag belönas framstående formgivningar från småföretag och från nystartade företag oavsett storlek. Finalisterna i denna kategori är:

Personlarmet MiniFinder Nano

• SVERIGE: personlarmet MiniFinder Nano (MiniFinder Sweden AB; designer: Dean Maros)
  • TYSKLAND: Knister Grill (Knister GmbH; designer: Carolin Kunert)
  • ITALIEN: professionellt belysningssystemet Relio² (Relio Labs s.r.l.; designer: Marco Bozzola)
  • POLEN: det smarta elektroniska stetoskopet StethoMe® (StethoMe sp z.o.o.; designer: Michał Bonikowski)

EUIPO

Mer information:

OM DESIGNEUROPA AWARDS

DesignEuropa Awards 2021 presenteras i samarbete med det nederländska ekonomi- och klimatministeriet och Benelux byrå för immateriell äganderätt. Prisutdelningen för DesignEuropa Awards äger rum den 19 oktober 2021 i Eindhoven och sammanfaller med den nederländska designveckan (16–24 oktober). DesignEuropa Awards är nu inne på sin tredje upplaga. Den första prisutdelningen hölls i Milano 2016 och den andra i Warszawa 2018.

OM EUIPO

EUIPO är en decentraliserad EU-byrå med säte i Alicante i Spanien. Myndigheten har hand om registreringen av EU-varumärken och gemenskapsformgivningar, som båda ger ett immaterialrättsligt skydd vilket omfattar alla EU:s medlemsstater.

Följ EUIPO