Stiftelsen Skansen

Designtradition och hantverkstekniker från förr i fokus när Skansen firar 130 jular!

Dela

I år firar Julen på Skansen 130 år. I årets julkampanj fokuserar Skansen på att lyfta fram tidigare decenniers design- och hantverkstekniker. Något man specifikt lyfter fram är hur Skansens affischer sett ut och skapats under Skansens 130-åriga historia.

Den 26:e november öppnar Skansen dörrarna till årets julfirande, och för att markera jubileet kommer det vara möjligt att besöka Skansens anrika julmarknad även på fredagar. Årets julkampanj lyfter jubileet genom att göra nedslag i Skansens långa historia. För att hylla äldre tiders designtraditioner och hantverkstekniker har man i år låtit fem kreatörer ta fram affischer med tidstypiska produktionstekniker från Skansens historia. Decennierna man återskapat är 1890, 1930, 1960, 1990 och 2021.

– Affischer har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. De är intressanta eftersom de berättar mycket om sin samtid. Om rådande ideal och värderingar, men också om trender och teknikutveckling. Som små speglar av sin tid, säger Åsa Magnusson, Avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning.

Förutom affischerna som kommer att visas på olika platser i Stockholm så produceras kortare filmer som ger en inblick i hur skapandet gått till under de olika tidsperioderna från 1891 fram till idag.

– Den här kampanjen är en kärleksfull hyllning till vår designhistoria och tidigare decenniers hantverkstekniker. Skansen har kommunicerat genom affischer sedan 1891 och vi har en lång tradition av samarbete med hantverksskickliga designers och konstnärer. Det här är hantverkstekniker som blir alltmer sällsynta och därför kändes det extra viktigt att varje affisch i kampanjen tillverkades precis som förr där etsning, träsnitt, litografi och handkolorering på foto är exempel på tekniker som är en del av vårt hantverkshistoriska arv, säger Yvonne Nordlind, Marknads- och kommunikationschef för Skansen.

Julkampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs reklambyrå. Utöver affischer som kommer att pryda kulturtavlor runt om i Stockholm, kommer man att kunna ta del av filmer som beskriver hantverket bakom affischerna. Kampanjen tas även ut i radio, annonsering i tunnelbanan och via Skansens sociala medier. I Skansens butiker kan man köpa vackra juletiketter och årskorten pryds av särskilt framtagna konvolut. Framåt jul kommer det även vara möjligt att köpa jubileumsaskar som tagits fram tillsammans med Skansens interna partner Snus- och tändsticksmuseet. 

 

SKANSEN KAMPANJINFORMATION 

Arbetsgrupp Skansen
Yvonne Borg Nordlind Marknads- och kommunikationschef
Lisa Larsson Enhetschef marknad
Anna Bodén Enhetschef butiker & marknader
Anette Björlin Producent evenemang

Specialister från kulturhistoriska avdelningen på Skansen:
Åsa Magnusson Avdelningschef kulturhistoriska avdelningen
Elvira Swedmalm Arbetsledare och ansvarig Skansens borgerskap
Katrin Hellers Avdelningskoordinator pedagogiska enheten

Garbergs
Martin Baude Art Director
Lina Bergman Copywriter
Maja Nylund Designer
Rasmus Asp Formgivare och original
Iris Rylander Social media creative
Torun Bergholm Planner och digitala strateg
Joakim Landin Projektledare
Birgitta Bergström Produktionsledare och byråproducent

Garbergs film och foto
Anna Hugosson Fotograf, DOP & regi
Najeb Albakar Motion Graphic creator

Designer posters
Lars Sjöbloom illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Agnes Miski Török illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Kerstin Engberg Designer
Maja Nylund Designer
Lowe Steiner Designer

 Radio och Ljud
John Swartling Swartling produktion

Nyckelord

Bilder

Länkar

Om

Stiftelsen Skansen
Stiftelsen Skansen
Djurgårdsslätten 49-51
115 21 Stockholm

08 - 442 80 00http://www.skansen.se/sv

Skansen är världens äldsta friluftsmuseum. Det grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid. Cirka 150 byggnader har flyttats hit från hela Sverige. I djurparksdelen visas skandinaviska vilda djur och på en del av gårdarna tamboskap. Skansen-Akvariet har exotiska djur. Dessutom finns här scener, restauranger, lekparker och butiker. Varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till Skansen.

Följ Stiftelsen Skansen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum