Designtradition och hantverkstekniker från förr i fokus när Skansen firar 130 jular!
Den 26:e november öppnar Skansen dörrarna till årets julfirande, och för att markera jubileet kommer det vara möjligt att besöka Skansens anrika julmarknad även på fredagar. Årets julkampanj lyfter jubileet genom att göra nedslag i Skansens långa historia. För att hylla äldre tiders designtraditioner och hantverkstekniker har man i år låtit fem kreatörer ta fram affischer med tidstypiska produktionstekniker från Skansens historia. Decennierna man återskapat är 1890, 1930, 1960, 1990 och 2021.
– Affischer har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. De är intressanta eftersom de berättar mycket om sin samtid. Om rådande ideal och värderingar, men också om trender och teknikutveckling. Som små speglar av sin tid, säger Åsa Magnusson, Avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning.
Förutom affischerna som kommer att visas på olika platser i Stockholm så produceras kortare filmer som ger en inblick i hur skapandet gått till under de olika tidsperioderna från 1891 fram till idag.
– Den här kampanjen är en kärleksfull hyllning till vår designhistoria och tidigare decenniers hantverkstekniker. Skansen har kommunicerat genom affischer sedan 1891 och vi har en lång tradition av samarbete med hantverksskickliga designers och konstnärer. Det här är hantverkstekniker som blir alltmer sällsynta och därför kändes det extra viktigt att varje affisch i kampanjen tillverkades precis som förr där etsning, träsnitt, litografi och handkolorering på foto är exempel på tekniker som är en del av vårt hantverkshistoriska arv, säger Yvonne Nordlind, Marknads- och kommunikationschef för Skansen.
Julkampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs reklambyrå. Utöver affischer som kommer att pryda kulturtavlor runt om i Stockholm, kommer man att kunna ta del av filmer som beskriver hantverket bakom affischerna. Kampanjen tas även ut i radio, annonsering i tunnelbanan och via Skansens sociala medier. I Skansens butiker kan man köpa vackra juletiketter och årskorten pryds av särskilt framtagna konvolut. Framåt jul kommer det även vara möjligt att köpa jubileumsaskar som tagits fram tillsammans med Skansens interna partner Snus- och tändsticksmuseet.
SKANSEN KAMPANJINFORMATION
Arbetsgrupp Skansen
Yvonne Borg Nordlind Marknads- och kommunikationschef
Lisa Larsson Enhetschef marknad
Anna Bodén Enhetschef butiker & marknader
Anette Björlin Producent evenemang
Specialister från kulturhistoriska avdelningen på Skansen:
Åsa Magnusson Avdelningschef kulturhistoriska avdelningen
Elvira Swedmalm Arbetsledare och ansvarig Skansens borgerskap
Katrin Hellers Avdelningskoordinator pedagogiska enheten
Garbergs
Martin Baude Art Director
Lina Bergman Copywriter
Maja Nylund Designer
Rasmus Asp Formgivare och original
Iris Rylander Social media creative
Torun Bergholm Planner och digitala strateg
Joakim Landin Projektledare
Birgitta Bergström Produktionsledare och byråproducent
Garbergs film och foto
Anna Hugosson Fotograf, DOP & regi
Najeb Albakar Motion Graphic creator
Designer posters
Lars Sjöbloom illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Agnes Miski Török illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Kerstin Engberg Designer
Maja Nylund Designer
Lowe Steiner Designer
Radio och Ljud
John Swartling Swartling produktion
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Saint-Gobain utökar sitt engagemang i Stiftelsen Skansen18.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Saint-Gobain har varit en partner till Skansen sedan 1991. Det är nu klart att de kliver in och utökar sitt engagemang under de kommande tre åren. ”Bevarandet av ett kulturarv rimmar väldigt väl med ett hållbart byggande som är vår ledstjärna inom Saint-Gobain”, säger Annika Westby på Saint-Gobain Sweden.
Uje Brandelius är årets vårtalare på Skansen: “Jag gråter alltid på Valborg”17.4.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 30 april firar Skansen traditionsenligt valborg med livemusik, valborgsmässobål till stans bästa utsikt över Stockholm och klassiskt tal till våren. Musikern, skådespelaren och journalisten Uje Brandelius får i år det traditionstunga uppdraget att vårtala.
Svävande pingstliljor, 1700-tal och blomsterpoesi – ny utställning öppnar på Skansen 18 maj9.4.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
“Maj är min absolut bästa månad. Naturen vaknar, exploderar och blir fulländad under bara några veckor. Ingen annan tid på året blir buketterna så vackra som nu, i hänryckningens tid”, säger floristen Johan Munter. I maj sätter han sin prägel på Skansens 1700-talsherrgård Skogaholm med utställningen Blomster i hänryckningens tid.
Pirr, parning och party när Skansen bjuder in till Kulturnatt 20243.4.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Skansen bjuder in till en kväll av kärlek, oväntade upplevelser och fest under Kulturnatt Stockholm den 20 april. Djupdyk i djurrikets parningsritualer och historiens kontaktannonser, gå på singel-vandring och dansa loss till countryklubben Sthlm Honky Tonk. Fri entré hela kvällen.
Gift er bland djuren, i Seglora kyrka eller med utsikt över Stockholm – Drop in-bröllop får ny skrud20.3.2024 10:52:47 CET | Pressmeddelande
Den 15 juni är den uppskattade traditionen “Drop in-bröllop” tillbaka på Skansen. Årets stora nyhet är att alla par som vill gifta sig för första gången kan förboka en tid och en plats för sin vigsel, eller som tidigare år komma spontant och tilldelas en vacker plats på Skansen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum