Desmond Tutu

”Gör lite gott där du är, för det är alla de där goda gärningarna som människor gör tillsammans som överväldigar världen” – Desmond Tutu.

Desmond Tutu var internationell ambassadör för Postkodlotterierna.

Det är med djup respekt som vi tar farväl av mannen vars integritet, medkänsla och moraliska ledarskap har varit avgörande för en mer rättvis och jämlik värld.

Desmond Tutu 7 oktober 1931 - 26 december 2021

Han gav röst åt hopp, medkänsla och kampen för mänskliga rättigheter, för vilket han fick Nobels fredspris 1984. Efter pensioneringen ägnade han sitt liv åt Desmond & Leah Tutu Legacy Foundation samt åt The Elders, en grupp av fredspristagare och statsmän, engagerade i fredsskapande. Båda organisationerna fick finansiering av Postkodlotteriet.

Sedan 2012 har ärkebiskop Desmond Tutu varit internationell ambassadör för Postkodlotterierna. Vi är mycket tacksamma för den inspiration och visdom han delat med sig av.

Hans arbete kommer att leva vidare i många människor och organisationer som arbetar för en bättre värld.

Styrelse och personal vid Postkodlotterierna i Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Tyskland och Norge.

Desmond Tutu var internationell ambassadör för Postkodlotterierna.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.