Dessa tolv spelar mot Kroatien

Förbundskapten har tagit ut 12 spelare som ska spela mot Kroatien på fredag kväll. Debutanten Olle Lundqvist tar en plats i truppen vilket även 20-årige Melwin Pantzar gör. - Vi kommer att ge allt, säger Pantzar som till vardags spelar för AS Monaco i den franska ligan.
Ludde Håkanson och Melwin Pantzar spelar mot Kroatien på fredag. Foto: Bildbyrån

När Sverige kliver in i EM-kvalets första match blir det i klassiska Drazen Petrovic Center i Zagreb. - Kroatien är en helt annan femma än Danmark och Vitryssland, säger Hugo Lopez med hänvisning till motståndet i förkvalet. Kroatien är rankade nummer 14 i världen och Turkiet som nummer 15.

Talangen Olle Lundqvist kallades till lägret och har nu även tagit en plats bland de 12. - Jag kom in och gav allt, det var riktigt hårda och intensiva träningar, tuffare än jag är van vid men det har gått bra, säger Lundqvist. Östersundsprodukten har denna säsong gjort succé i LEB Oro, den spanska andradivisionen.

För Melwin Pantzar är det nästan debut i tävlingssammanhang, han har sedan tidigare en träningslandskamp i somras mot Tyskland. - Jag är glad och stolt över att få spela för landslaget, det känns bra och jag är redo att ge allt, säger Pantzar.

I övrigt är det i stora drag samma trupp som de senaste åren, något som Hugo Lopez lyfter fram.  - De spelar för varandra, de offrar sig för varandra och deras lagkemi är en av denna grupps absoluta styrkor, säger Lopez.

Laget flyger till Kroatien i eftermiddag.

Namn Född Längd Pos. A-kamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Charles Barton Jr. 1992 193 Guard  8 Högsbo Basket  Gmunden Swans (ÖST)
Carl Engström 1991 216  Center  42 Ystad  Wetterbygden
Tobias Borg  1993  184  Guard  40  Södertälje BBK  Real Betis (SPA)
Christopher Czerapowicz  1991  199  Forward  19  Kvarnby BBK  Obradoiro (SPA)
Viktor Gaddefors  1992  201  Forward  31  KFUM Uppsala  Antibes (FRA)
Ludvig Håkanson  1996  187  Guard  40  Alvik Basket  Stelmet Zielona (POL)
Alexander Lindqvist 1991 205 Forward 52 Täby Basket Mallorca (SPA)
Olle Lundqvist 1999 200 Forward - KFUM Jämtland Real Canoe (SPA)
Johan Löfberg 1995 200 Forward 8 Högsbo Basket Mallorca (SPA)
William Magarity 1993 210 Center/forward 1 Norrköping BF BAXI Manresa (SPA)
Melwin Pantzar 2000 190 Guard 1 Sigtuna BBK Monaco (FRA)
Nicholas Spires 1994 210 Center 31 Tumba Basket Obradoiro (SPA)

Förbundskapten: Hugo Lopez

Assisterande coach: Kenny Grant Jr

Assisterande coach: Pontus Frivold

Team manager: Atena Gerontidou

Lagläkare: Houman Ebrahimi

Fysio: Calle Carlsson

Fysio: Johan Isevik

Fystränare: André Wredlert

21 februari kl 18:00

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. CRO - SWE För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Sänds av: För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

24 februari kl 20:00

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. SWE - TUR För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Sänds av:  För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.