”Det är bättre att vara äkta än att vara perfekt” — fredagsporträttet med platschef Linda Bernheden

Med sin energiska blick är det ingen tvekan om Linda Bernheden är en person som gillar framåtanda. Linda är den modiga lagspelaren och teambyggaren som älskar struktur och oblygt säger ifrån om det behövs. Den nuvarande platschefen byter under våren tjänst och tar sig allt närmre sitt långsiktiga karriärmål. Hon drömmer gärna stort, har sin pappa som största förebild, funderar mycket på företagskultur och följer allra helst sina kollegors utvecklingsresa.

Hur har din yrkesbana sett ut under åren?
– Jag har ingen traditionell bakgrund inom byggproduktion, utan har efter min examen i företagsekonomi främst jobbat inom sälj- och marknadsområdet. Efter min inledande roll som entreprenadingenjör har jag utvecklats vidare och även fått testa på att vara biträdande platschef och sedan 2017 har jag varit platschef på flera projekt.

Vad inom byggnation är roligast?
– Att det vi gör är så konkret, att vi kan se skapandet och resultatet av vårt arbete tillsammans plats varje dag. Jag gillar också alla människorna och atmosfären ute i produktionen.

Vad gör en platschef?
– Det kan nog se väldigt olika ut beroende på team-sammansättningen, men främst så handlar det om att på ett övergripande sätt planera för och följa upp att projektet når upp till de uppsatta målen gällande tid, arbetsmiljö, kvalitet och ekonomi.

Har du haft nytta av din ekonomiska kompetens i din tjänst som platschef?
– Absolut, ekonomin är viktig och en stor del i det jag gjort. Även om jag jobbade mer med projektekonomin i rollerna som entreprenadingenjör och biträdande platschef så har jag ett övergripande ansvar för den ekonomiska uppföljningen i projektet.

Du ska under våren byta bolag och tjänst inom koncernen. Hur kom det sig?
– Ja, under våren får jag nu förmånen att börja som gruppchef på administrativ förvaltning på förvaltningsbolaget. Det är dags att testa något nytt. Framförallt så har jag haft en utmaning att bolla livet som småbarnsförälder med behovet av att ständigt vara fysiskt på plats på arbetsplatsen och att leverera på det arbetsmiljöansvar som min nuvarande tjänst innebär. Under en längre tid har jag också känt en vilja att få jobba mer övergripande med ledarskapsfrågor och få ett utökat personalansvar.

– När jag fick rollen som gruppchef på administrativ förvaltning presenterad för mig så var det väldigt mycket som “klickade” med mina önskemål. Magkänslan känns väldigt rätt och jag ser jättemycket fram emot att få möta alla nya kollegor och lära mig mer om den delen av vår verksamhet.

Hur är det att jobba i en koncern där det ges möjlighet att utvecklas i andra roller?
– Fantastiskt. Jag stortrivs här. Att möjligheten finns att inte bara kunna utvecklas inom det bolag man är anställd, utan också att kunna söka sig vidare inom koncernen, det tycker jag är en av Einar Mattssons styrkor.

Du sa 2017 när du nominerades till Årets fastighetskvinna att du om tio år skulle vara affärsområdeschef. Du är närmre det målet nu. Är det fortfarande ditt mål?
– Nu har vi inte exakt den tjänsten kvar inom Byggproduktion, men absolut – jag gillar att drömma stort. Jag känner att min nya tjänst kommer innefatta det jag siktat mot, att få jobba med ledarskap i en mer övergripande och strategisk roll.

Ledarskap

Du har gått Einar Mattssons interna ledarskapsutvecklings-kurs. Vad gav den dig, och vad har du använt av det du lärde dig?
– Jag är mitt uppe i den fördjupande delen av utbildningen. Efter den första delen så har jag jobbat mycket med att släppa kontrollen och ta ett steg tillbaka. För min del så har jag alltid haft lätt för att ta plats, göra min röst hörd och ta kommandot om jag upplevt att det behövts. Jag har insett och lärt mig att det inte alltid är det mest gynnsamma för teamet, så jag övar på det ...

– Nu under den fördjupande delen så har jag jobbat mer med mitt eget självledarskap. Hur jag ska bli bättre på att hitta mitt eget fokus i vardagen och även att kunna coacha mina kollegor till att fortsätta utvecklas inom sina roller. Det är det jag tycker är allra roligast, att få vara med på andras utvecklingsresor.

Det sägs att personer med sans och balans är bra ledare? Stämmer det?
– Det ligger nog mycket i det, jag kan nog vara lite för engagerad och känslostyrd för mitt eget bästa ibland. Men vad vore livet om man inte hade utvecklingspotential?

Du är en omtyckt och uppskattad chef och kollega. Vad är det som gör dig framgångsrik?
– Oj, det får nog mina kollegor svara på. Jag har alltid försökt vara öppen med vad jag inte kan, har lätt att ta hjälp av de som har mer erfarenhet och kunskap, följer upp och återkopplar. Jag gillar att skapa struktur, och även om inte alla kollegor jag jobbat med skulle erkänna det, så vet jag att de flesta tycker att det underlättar att ha en tydlig struktur att hålla sig till.

Vad kännetecknar ett gott ledarskap?
– Att visa tillit genom frihet under ansvar, men att samtidigt följa upp och visa att man ser prestationer. Att våga bjuda på sig själv och sina tillkortakommanden, det är bättre att vara äkta än att vara perfekt.

Vilken egenskap jobbar du själv mest med, som du upplever jobbar mot dig?
– Jag skulle nog säga förmågan att vara mer tillgänglig. Jag håller hårt på mina strukturer och bokar därför lätt upp mig lite för mycket och har ett alldeles för “optimerat” schema. Så det jobbar jag på är att tacka nej och prioritera hårdare för att frigöra tid för att finnas mer tillgänglig för mina kollegor.

Vem är den bästa chef du haft, och varför?
– Jag har förmånen att ha många bra exempel. Den jag oftast tänker på är den chef jag hade under mina år på Systembolaget. Hon var väldigt tydlig i sitt ledarskap, “hård men rättvis” och visade hög grad av tillit till mig och mina kollegor. Vi fick ofta lösa utmaningar själva vilket var väldigt utvecklande. Och så visade hon tydligt att det är viktigt att ha roligt på jobbet.

Om jag vill lära mig mer om ledarskap, vem eller vad ska jag lyssna på då, se eller läsa?
– Min övertygelse är att vi behöver jobba med oss själva för att hitta egen ledarstil, så jag lyssnar mer på poddar kring individuell utveckling än ledarskap. Men om jag då ska ge två ledarskapstips så säger jag Olof Röhlander och Micael Dahlén.

Innovation

Hur har du som chef investerat i dina medarbetares innovationsförmåga?
– Jag försöker bidra till ett inkluderande klimat där alla ska våga komma med frågor och idéer. Det är oftast när vi inte är helt överens om något och diskuterar oss fram som vi kommer fram till den bästa lösningen.

– I ett tidigare projekt då ett av våra operativa mål för byggbolaget var 100 genomförda förbättringar, så satte jag upp en tävling där vi beslutade oss att bara i vårt projekt genomföra minst 25 stycken av dessa. Som kreativiteten flödade då!

Hur blir vi ännu bättre på att involvera innovationer i vår företagskultur?
– Genom att lyssna ännu mer på våra medarbetare då många sitter på outnyttjade kompetenser. Jag tror också att vi kan dra ännu mer nytta av varandra över bolagsgränserna än vi gör idag.

Du och ditt team har varit koncernens mest framgångsrika avfallshanterare. Vad var nyckeln till den framgången?
– Jag är fortfarande lite förvånad, men såklart stolt över att vi lyckades med det. Vi har fokuserat på att hålla ordning och reda på bygget. Vi kommunicerar tydligt för våra underentreprenörer hur vi ska få dem att planera smart för att minska avfallet, och sortera det väl här på plats. Vi för även dialog löpande med avfallsföretaget Sortera och får värdefulla tips och råd.

– Vi har även infört något vi kallar för “städhalvtimmar” där representanter från samtliga yrkesdiscipliner på arbetsplatsen tillsammans med oss i platsledningen varje fredag går ut och gör en punktinsats på något område eller i ett trapphus på bygget.

Vilka fler klimatinsatser skulle vi och andra byggbolag kunna göra idag?
– Vi behöver fortsätta titta på hur vi bygger. Ofta ligger fokus på slutprodukten och där behöver vi bli bättre på att även planera för klimatsmarta val under produktionen. Exempelvis, vilken typ av uppvärmning har vi under produktionstiden, vilken byggbelysning som används och när, på vilket sätt vi planerar våra transporter och hur vi skapar utrymme och förutsättningar för att enklare källsortera smidigt . Som floskeln ”Det ska vara  lätt att göra rätt.”

Om dig

Berätta något vi inte vet om dig.
– Att jag har en jägarexamen och gärna är ute i skogen om hösten och jagar älg. Dessutom har jag instruerat yx-kastning på tyska vildmarksmässor i min ungdom.

Vem är din största förebild och varför?
– Det är min pappa som tyvärr gick bort för snart 20 år sedan. Han visade mig tidigt hur ett gott ledarskap kan se ut och var väldigt uppskattad av sina kollegor. Han var väldigt social, orädd och hade lätt för att knyta nya kontakter.

Berätta om din drömlördag. Hur ser dagen ut?
– Jag vaknar oftast tidigare än övriga i familjen, så jag startar gärna dagen med lite egentid; plockar lite, tar en kaffe i lugn och ro eller yogar. Sedan gillar jag att äta en lång helgfrukost med familjen och titta på nyhetsmorgon tillsammans. Därefter gör vi någon utflykt. Jag är väldigt förtjust i att vandra i naturen. Är det sommar tar jag gärna en tur med min SUP-bräda. På kvällen äter vi middag och dricker gott vin hemma tillsammans med vänner.

Om du ska tipsa en ganska uppgiven 18-åring idag som saknar framtidsdrömmar och visioner, vad säger du då?
– Du behöver inte ha en tydlig framtidsplan för att lyckas eller bli lycklig. Gör mer av det du mår bra av och tycker är roligt, så kommer erbjudanden och möjligheter dyka upp längs vägen. Hade jag följt en utstakad 15-årsplan när jag var 18 år hade jag förmodligen inte hamnat här. Oavsett om du följer ditt hjärta, din hjärna eller magkänsla – våga gå din egen väg, våga testa nya saker och hitta dina egna drömmar!

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.