Det är dags att värna och stärka den offentliga sjukvården

På dagens sammanträde med Regionstyrelsen behandlades bland annat Vänsterpartiets initiativärende om att stoppa gräddfilerna i sjukvården.

Under de senaste 15 åren har antalet privata sjukvårdsförsäkringar ökat drastiskt i Sverige. En central förutsättning för ökningen är att allt mer av den offentliga sjukvården utförs av privata företag via olika former av vårdval och upphandlingar. Det finns idag inget regelverk kring hur dessa företag ska prioritera patienter beroende på om de kommer med en privat sjukvårdsförsäkring eller om de kommer via den offentliga sjukvården.

Under den senaste tiden har vi kunnat läsa om privata vårdgivare som är öppna med att de prioriterar försäkringspatienter före andra patienter. Vård ges alltså inte efter behov utan efter vilken väg patienten hittar till vården; de privata sjukförsäkringsavtalens villkor underminerar hälso- och sjukvårdslagen som säger att vård alltid ska ges efter behov och inget annat.

- För oss i Vänsterpartiet är rätten till en jämlik vård efter behov absolut grundläggande. De privata sjukförsäkringarna hotar detta. Du som individ ska aldrig tvivla på att sjukvården finns där för dig, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Därför föreslog Vänsterpartiet att Region Skåne skulle göra en översyn av de egna ackrediteringsavtalen för att se till att verksamheterna enbart bedrivs med offentlig finansiering och vårdavgifter, samt att göra en översyn för att se om det har skett undanträngning till följd av de här gräddfilerna. Vänsterpartiets initiativärende avslogs idag på regionstyrelsens möte.

- Det är anmärkningsvärt i en situation som denna att den styrande Alliansen inte ser hur den offentliga vården och rätten till vård efter behov utmanas av framväxten av privata sjukförsäkringar -  Alliansen vill ju inte ens undersöka om det förekommer undanträngning av patienter till följd av detta, avslutar Patrik Milton, ersättare i Regionstyrelsen för Vänsterpartiet i Skåne.

På regionstyrelsens sammanträde behandlades även Vänsterpartiets motion om att kartlägga behovet av offentliga vårdcentraler för att säkra en jämlik tillgång till vård och en vård efter behov, samt ett initiativärende om att ta fram en handlingsplan för att öppna fler vårdplatser.

Vill du läsa mer kring Vänsterpartiets ställningstaganden?

Läs initiativärendet om privata sjukförsäkringar här

Läs Alliansens svar här

Läs Vänsterpartiets svar på beslutet här

Läs initiativärendet om handlingsplan för att öppna fler vårdplatser här

Läs Vänsterpartiets svar på beslutet här

Se hela mötets dagordning här.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

V vill se regionala åtgärder för att hantera varsel inom tåg- och busstrafiken16.6.2020 13:24:54 CESTPressmeddelande

Den senaste veckan har det rapporterats om trafikbolag som väljer att varsla sin personal mitt under pågående covid-19kris. För tillfället rör det sig om 300 respektive cirka 250 anställda på de två aktuella bolagen som anställer personal inom tåg- och busstrafik. Vänsterpartiet vill nu att Region Skåne tar sitt ansvar och försöker förhindra varsel inom välfärden.