”Det är dags att vi pensionerar kontoret”

Var mår vi som bäst? Vid arbetsplatsen i hemmet eller på kontoret? Och hur kan vi hitta motivation och välmående i det nya flexibla arbetslivet? I Studio Akavia Möter samtalar Micael Dahlen, ekonomiprofessor och författare, med Aram Seddigh, ekonom, psykolog och tidigare forskare vid Stressforskningsinstitutet.
Aram Seddigh och Micael Dahlen i samtal med moderator Caroline Cederquist.

– Det finns faktiskt forskning sedan innan pandemin där man tittade på detta med flex – om det var något att ha. Och då visade det sig att de som flexade var lite lyckligare än genomsnittet. Så låt oss nu hoppas att lyckan kan stiga för oss alla, säger Micael Dahlen i studion.

I Micael Dahlens senaste bok ”Sifferdjur” skriver han tillsammans med Helge Thorbjørnsen om hur siffrorna styr våra liv.

– Höjd lön är vägen till lycka, bestående lön gör inte mycket för välmåendet. Problemet är att det finns ju en ände på det där med höjd lön, det kanske är annat vi borde fokusera på i stället.

Aram Seddigh menar att den sociala aspekten är viktig för att uppnå hälsa på jobbet. Det måste även finnas rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb.

– Det är viktigt att vi får stimulans, kan växa och utvecklas i vårt jobb. Väl utformat kan kontoret vara en viktig pelare för just dessa aspekter och möjliggöra möten mellan människor. Vi måste ha med oss att alla inte har förutsättningar att utföra individuella arbetsuppgifter på ett bra sätt hemma, och vissa individuella aktiviteter kan och får inte heller utföras på andra ställen än kontoret, säger Aram Seddigh.

– Om vi höjer blicken lite grann och även tittar tillbaka så är de fysiska kontoren en relativt ny företeelse. Ordet kontoret är i sig hämmande. Det är dags att vi pensionerar kontoret, säger Micael Dahlen.

Se hela sändningen här.

Aram Seddigh och Micael Dahlen i samtal med moderator Caroline Cederquist.
Micael Dahlen tror att det flexibla arbetslivet är vägen framåt.