Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

Nyligen har det stått att läsa i media om sjuksköterskor i Skåne som säger upp sig från regionen på grund av den tuffa arbetsmiljön. På flera arbetsplatser lyfter medarbetare själva att kortare arbetstid skulle vara en väg mot en mer hållbar arbetsmiljö, men istället för att tillmötesgå dessa förslag har regionen tagit in mångdubbelt dyrare hyrpersonal . Det utgör en kortsiktig arbetsgivarpolitik som inte löser grundproblemet utan snarare fördjupar det.

- Vänsterpartiet vill se att Region Skåne inleder resan mot 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne. Arbetstidsförkortning är en långsiktig lösning som vi menar är bra både för personalen och för patienterna. Vi vill börja på de arbetsplatser som är hårdast drabbade av sjukskrivningar och hög personalomsättning.

Runt om i de svenska landstingen ses redan idag försök med arbetstidsförkortning som lett till strålande resultat: lägre sjukskrivningstal, högre kapacitet på operationsavdelningar och högre trivsel bland personalen.

- Det är naturligtvis högaktuellt just nu för en stor del av regionpersonalen i Skåne, och för Vänsterpartiet har arbetstidsfrågan alltid varit en prioriterad fråga. Vi är som samhälle rikare idag än när beslutet om 40-timmarsvecka fattades i Riksdagen. Det är hög tid att ta nästa steg. Vi måste satsa på personalen och ge dem goda förutsättningar att göra ett riktigt gott jobb, avslutar Sara Svensson.

Läs hela motionen här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.