Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

Nyligen har det stått att läsa i media om sjuksköterskor i Skåne som säger upp sig från regionen på grund av den tuffa arbetsmiljön. På flera arbetsplatser lyfter medarbetare själva att kortare arbetstid skulle vara en väg mot en mer hållbar arbetsmiljö, men istället för att tillmötesgå dessa förslag har regionen tagit in mångdubbelt dyrare hyrpersonal . Det utgör en kortsiktig arbetsgivarpolitik som inte löser grundproblemet utan snarare fördjupar det.

- Vänsterpartiet vill se att Region Skåne inleder resan mot 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne. Arbetstidsförkortning är en långsiktig lösning som vi menar är bra både för personalen och för patienterna. Vi vill börja på de arbetsplatser som är hårdast drabbade av sjukskrivningar och hög personalomsättning.

Runt om i de svenska landstingen ses redan idag försök med arbetstidsförkortning som lett till strålande resultat: lägre sjukskrivningstal, högre kapacitet på operationsavdelningar och högre trivsel bland personalen.

- Det är naturligtvis högaktuellt just nu för en stor del av regionpersonalen i Skåne, och för Vänsterpartiet har arbetstidsfrågan alltid varit en prioriterad fråga. Vi är som samhälle rikare idag än när beslutet om 40-timmarsvecka fattades i Riksdagen. Det är hög tid att ta nästa steg. Vi måste satsa på personalen och ge dem goda förutsättningar att göra ett riktigt gott jobb, avslutar Sara Svensson.

Läs hela motionen här.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.