Ideon Science Park

Det är lika viktigt att lyssna som att inte lyssna – grundaren Niklas Najafi berättar om fem år med Najell

Dela

Denna vecka tar Najell över vårt Instagram-konto. Eftersom de också firar fem år nu i höst, så passade vi på att ta en liten pratstund med en av grundarna, Niklas Najafi.

Medgrundaren Niklas Najafi
Medgrundaren Niklas Najafi

Ni firar 5 år, hur började det hela?

– Min bror hade fått sitt första barn och en kväll skulle jag och min fru natta deras flicka. Hon kunde bara somna om vi bar henne, men varje gång vi lade ner henne i sängen så vaknade hon. Jag och min fru började prata med andra föräldrar och insåg att många hade samma utmaning och såg en möjlighet att lösa detta problem. Vi hittade ingen bra produkt marknaden, det fanns mest nattlampor och bärsjalar. Ur detta föddes SleepCarrier, som fortfarande är vår mest populära produkt.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag är uppvuxen i Norrköping och kom till Lund för att läsa maskinteknik, men jag bytte efter ett tag till ekonomi. Efter examen 2006 fick jag jobb hos Samres där jag fick en ledarroll direkt och stannade där till 2012. Jag fick med mig många lärdomar om hur en liten organisation kan göra mycket, men kände mig redo att göra något nytt. Under denna tid kom jag och min fru på det som skulle komma att bli vår första produkt, SleepCarrier. I samband med det började jag titta på hur man startar ett företag och kom i kontakt med Ideon Innovation, där jag flyttade in 2013.

– Det första året fokuserade jag på produktutveckling och började sälja sommaren 2014. Det tog mycket tid att bygga ett nätverk och hitta leverantörer och tillverkare. Det som var bra hos Ideon Innovation var att vi var många entreprenörer som var väldigt aktiva och närvarande, vi stöttade varandra.

Vilka är ni som arbetar i företaget?

– Vi är två heltidsanställda, jag själv och Anna Lagesson, som är utbildad designtekniker. Vi har också en praktikant och vi ska anställa en tredje person som vi letar efter just nu till att arbeta med vår marknadsföring och kommunikation.

Hur jobbar ni med att utveckla era produkter?

– Produktutvecklingen är en öppen process. Vi tar in synpunkter från industridesigners och arkitekter, men frågar också familjer så tidigt som möjligt för att testa av våra idéer. Här gäller det dock att vara duktig på att både lyssna och inte lyssna, det är vi som har det slutliga avgörandet om vad som blir en bra produkt.

– Ett exempel är hur vi jobbade med vår bärsele som vi släppte i våras. Processen var ganska lik den när vi utvecklade SleepCarrier, vi pratade med föräldrar för att förstå vilka utmaningar de såg med att bära sitt barn och att hitta en bra bärsele. De flesta svarade att bärselar var svåra att använda och inte gav tillräcklig viktavlastning. Vi satte sedan igång med att se vad vi kunde förbättra och ur det kom vår sele. Vårt mål är att hela tiden komma med saker som är bättre än vad som finns på marknaden.

Sleep Carrier

 

Hur har de här fem åren varit? Vad har varit de största utmaningarna?

– Den största utmaningen är att hinna med, att med få resurser styra något som är stort och komplext. Vi säljer på 18 marknader och att hinna med allt jobb i ett litet team är tufft. Det roligaste är nog att stå på mässor och träffa kunder, att höra att de älskar våra produkter är otroligt roligt!

Känner du att du har gjort rätt val som startade eget? Har du några tips till dem som funderar på att starta ett företag?

– Det har varit jättekul att göra detta, jag går helt in i det jag gör och det har jag kunnat göra med Najell. Att utveckla och bygga saker passar mig väldigt bra, jag är ingen förvaltare. Jag tycker om att driva förändring och att hela tiden fundera över vart vi på väg, det är en väldigt viktig del av entreprenörskapet, tycker jag.

– Mitt huvudtips är – räkna på affären. Om affären inte ser fantastisk ut i dina enklaste kalkyler, hitta på något annat. Allt kommer att ta längre tid än du tror, så om inte affären ser bra ut från början så kommer det att bli svårt. Men om prognosen ser bra ut (fast var beredd på att den inte kommer att stämma), så är du bra på väg.

– Zlatan har sagt; man ska lyssna och inte lyssna. Du kommer att träffa så många som kommer att berätta vad du ska göra, så du ska ta till dig lite och strunta i en hel del. Du måste lyssna på dig själv och staka ut din egen väg, det är ditt företag. Glöm inte heller att ha kul på vägen! Det är viktigt, för det är tufft och tar tid, så se till att ha roligt under tiden.

Hur ser framtiden ut?

– Det viktigaste är att få ut våra produkter till fler marknader och kunder, vi vill att Najell ska bli ett välkänt varumärke bland föräldrar. Det gör att företaget kan växa och vi kan ta fram fler produkter.

Vad kommer ni att visa oss nästa vecka på Instagram?

– Vi kommer att visa en ganska typisk vecka på Najell. Vi ska på mässa, ha en fotografering och arbeta med sälj. Välkommen att följa oss nästa vecka!

Läs mer om Najell

Följ Najell på Ideons Instagram

Kontakter

Bilder

Medgrundaren Niklas Najafi
Medgrundaren Niklas Najafi
Ladda ned bild

Om

Ideon Science Park
Ideon Science Park
Scheelevägen 17
22363 Lund

+46 46 286 85 00https://ideon.se/

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Följ Ideon Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ideon Science Park

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum