Det är lika viktigt att lyssna som att inte lyssna – grundaren Niklas Najafi berättar om fem år med Najell

Denna vecka tar Najell över vårt Instagram-konto. Eftersom de också firar fem år nu i höst, så passade vi på att ta en liten pratstund med en av grundarna, Niklas Najafi.

Medgrundaren Niklas Najafi

Ni firar 5 år, hur började det hela?

– Min bror hade fått sitt första barn och en kväll skulle jag och min fru natta deras flicka. Hon kunde bara somna om vi bar henne, men varje gång vi lade ner henne i sängen så vaknade hon. Jag och min fru började prata med andra föräldrar och insåg att många hade samma utmaning och såg en möjlighet att lösa detta problem. Vi hittade ingen bra produkt marknaden, det fanns mest nattlampor och bärsjalar. Ur detta föddes SleepCarrier, som fortfarande är vår mest populära produkt.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag är uppvuxen i Norrköping och kom till Lund för att läsa maskinteknik, men jag bytte efter ett tag till ekonomi. Efter examen 2006 fick jag jobb hos Samres där jag fick en ledarroll direkt och stannade där till 2012. Jag fick med mig många lärdomar om hur en liten organisation kan göra mycket, men kände mig redo att göra något nytt. Under denna tid kom jag och min fru på det som skulle komma att bli vår första produkt, SleepCarrier. I samband med det började jag titta på hur man startar ett företag och kom i kontakt med Ideon Innovation, där jag flyttade in 2013.

– Det första året fokuserade jag på produktutveckling och började sälja sommaren 2014. Det tog mycket tid att bygga ett nätverk och hitta leverantörer och tillverkare. Det som var bra hos Ideon Innovation var att vi var många entreprenörer som var väldigt aktiva och närvarande, vi stöttade varandra.

Vilka är ni som arbetar i företaget?

– Vi är två heltidsanställda, jag själv och Anna Lagesson, som är utbildad designtekniker. Vi har också en praktikant och vi ska anställa en tredje person som vi letar efter just nu till att arbeta med vår marknadsföring och kommunikation.

Hur jobbar ni med att utveckla era produkter?

– Produktutvecklingen är en öppen process. Vi tar in synpunkter från industridesigners och arkitekter, men frågar också familjer så tidigt som möjligt för att testa av våra idéer. Här gäller det dock att vara duktig på att både lyssna och inte lyssna, det är vi som har det slutliga avgörandet om vad som blir en bra produkt.

– Ett exempel är hur vi jobbade med vår bärsele som vi släppte i våras. Processen var ganska lik den när vi utvecklade SleepCarrier, vi pratade med föräldrar för att förstå vilka utmaningar de såg med att bära sitt barn och att hitta en bra bärsele. De flesta svarade att bärselar var svåra att använda och inte gav tillräcklig viktavlastning. Vi satte sedan igång med att se vad vi kunde förbättra och ur det kom vår sele. Vårt mål är att hela tiden komma med saker som är bättre än vad som finns på marknaden.

Sleep Carrier

Hur har de här fem åren varit? Vad har varit de största utmaningarna?

– Den största utmaningen är att hinna med, att med få resurser styra något som är stort och komplext. Vi säljer på 18 marknader och att hinna med allt jobb i ett litet team är tufft. Det roligaste är nog att stå på mässor och träffa kunder, att höra att de älskar våra produkter är otroligt roligt!

Känner du att du har gjort rätt val som startade eget? Har du några tips till dem som funderar på att starta ett företag?

– Det har varit jättekul att göra detta, jag går helt in i det jag gör och det har jag kunnat göra med Najell. Att utveckla och bygga saker passar mig väldigt bra, jag är ingen förvaltare. Jag tycker om att driva förändring och att hela tiden fundera över vart vi på väg, det är en väldigt viktig del av entreprenörskapet, tycker jag.

– Mitt huvudtips är – räkna på affären. Om affären inte ser fantastisk ut i dina enklaste kalkyler, hitta på något annat. Allt kommer att ta längre tid än du tror, så om inte affären ser bra ut från början så kommer det att bli svårt. Men om prognosen ser bra ut (fast var beredd på att den inte kommer att stämma), så är du bra på väg.

– Zlatan har sagt; man ska lyssna och inte lyssna. Du kommer att träffa så många som kommer att berätta vad du ska göra, så du ska ta till dig lite och strunta i en hel del. Du måste lyssna på dig själv och staka ut din egen väg, det är ditt företag. Glöm inte heller att ha kul på vägen! Det är viktigt, för det är tufft och tar tid, så se till att ha roligt under tiden.

Hur ser framtiden ut?

– Det viktigaste är att få ut våra produkter till fler marknader och kunder, vi vill att Najell ska bli ett välkänt varumärke bland föräldrar. Det gör att företaget kan växa och vi kan ta fram fler produkter.

Vad kommer ni att visa oss nästa vecka på Instagram?

– Vi kommer att visa en ganska typisk vecka på Najell. Vi ska på mässa, ha en fotografering och arbeta med sälj. Välkommen att följa oss nästa vecka!

Läs mer om Najell

Följ Najell på Ideons Instagram

Medgrundaren Niklas Najafi

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.