”Det bästa är att vara en del av en viktig samhällsfunktion och en väldigt omtyckt fastighetsägare” — fredagsporträttet med Marcus Westblom

I dagens fredagsporträtt möter vi Marcus, som idag sitter i vår kundtjänst och tar emot felanmälningar från hyresgäster. Han är ung, glad och har stor humor. Han hanterar allt från upplevelsen av iskalla besticklådor till fint beröm från tacksamma äldre damer och herrar. Kanske blir det en fortsatt kundtjänst-karriär i ett spansktalande land framöver om inte hajforskningen hamnar i fokus.

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— I slutet av 2018 kom jag hit. Jag hade egentligen sökt ett annat jobb hos ett rekryteringsföretag. Rekryteraren tyckte att jag passade mycket bättre för en roll i Einar Mattssons servicecenter, så jag sökte hit och fick jobbet här.

Vad hade du för bild av företaget då?
— Jag kände igen namnet, men jag trodde faktiskt att Einar Mattsson höll på med badrum eller liknande.

Hur kommer det sig att du jobbar med kundservice?
— Jag hamnade ju här lite av en slump. Nu känner jag verkligen att det är något jag tycker är roligt, viktigt och något som jag är bra på.

Vad drömde du om att bli som barn?
— Oj, det har varit lite spridda skurar för mig. Jag har velat bli allt från fotbollsproffs till hajforskare eller pizzabagare.

Som medarbetare i kundtjänst möter du massor av människor. Behöver man tycka om problemlösning för att jobba i en kundtjänst?
— Det tror jag är viktigt. Sen är inte alla problem alltid lika roliga att lösa.

Hur är jag en bra granne?
— Där får jag ta till med de klassiska orden ”att behandla folk som man själv vill bli behandlad”. Som grannar är det extra viktigt att visa hänsyn till varandra.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
— Att få en missnöjd hyresgäst att bli en nöjd hyresgäst.

Vilken är ditt bästa knep att få en missnöjd hyresgäst att bli en nöjd hyresgäst?
— Dels är det viktigt att visa förståelse och dels lyssna till det dom har att säga. Sen ska du alltid vara trevlig mot alla oavsett deras egna bemötande mot dig. Agerar man så är det svårt för en inte helt positiv hyresgäst att vara totalt missnöjd i alla fall.

Vem har du lärt dig mest av hittills i koncernen, och varför?
— Jag har lärt mig mycket från så många. Personerna på fastighetsdriften på fastighetsförvaltningen har lärt mig mycket om service och leverans på en väldigt proffsig nivå.

Finns det någon rolig och oväntad händelse i jobbet som du kan berätta om?
— Jag pratade med en hyresgäst en gång som ville felanmäla att det var kallt i bestickslådan i köket och att personen frös när hon satte ner handen.

Varje år byter ni plats med fastighetstekniker som under en dag får testa ert jobb och ni deras, Fokus Drift-dagen. Vad brukar de berätta för er om hur det varit att sitta i kundtjänst en dag och ta emot felanmälningar och feedback från hyresgäster?
— Det som nästan alla säger är att de inte hade en aning om att vi gör så mycket och att de förvånas över att det är så många olika saker som folk ringer, mejlar och chattar med oss om.

Vad har du för intressen?
— Jag älskar fotboll, Bajen (Hammarby) och mina nära och kära.

Har du ett smultronställe jag borde besöka?
— Ja, då tycker jag att du ska besöka Ivar Los park på Södermalm med utsikt över vattnet. Jag kanske inte är ensam om att tycka om det stället, men det är fint där och lätt att koppla av.

Hur hanterar du stress? Vilka är dina bästa knep?
— Det är viktigt att man försöker att inte låta stressen påverka en för mycket. Det i sig blir en ny stressfaktor. Jag försöker att hålla mig aktiv efter jobbet, då jag har hört att det ska vara bra för att minska stress.

Till dem som funderat på att söka anställning på Einar Mattsson. Vad vill du berätta då?
— Det är ett företag med bra kultur och fina värderingar. Jag har faktiskt nyligen rekommenderat en person att söka hit som precis påbörjat sin anställning här.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
— Att vara en del av en sån viktig samhällsfunktion och en väldigt omtyckt fastighetsägare.

Vilka är det viktigaste sakerna på jobbet som gör att du trivs?
— Variationen i mina arbetsuppgifter och alla fina kollegor jag har.

Vad har du för yrkesdrömmar framöver?
— Jag vet inte riktigt vad jag vill syssla med, men jag har alltid tänkt att jag ska bo utomlands. Kanske kan jag jobba med felanmälan i ett annat land? Hur säger man ”hissreparatören är på väg” på spanska?

Det finns enkäter som visar att framtidens generationer inte vill bli chefer och ledare. Stämmer det tror du?
— Jag tror att många är osäkra på om man passar för det. Om man får chansen så tror och hoppas jag att de flesta tar den.

Vill du bli chef?
— Jag skulle nog vilja testa hur det känns att vara chef, men vet inte om jag passar så bra som det.

Om du ska tipsa en 18-åring om några framtidsvisdomar att bära med sig, vad säger du till den då?
— Att vara sig själv och att ingen kan säga åt dig vem du är eller vad du kan bli. Du kan bli vad som helst.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

SACO väljer Einar Mattsson för kommersiell fastighet15.1.2021 10:06:17 CETPressmeddelande

Den 11 januari tog Einar Mattsson över förvaltningen av Sveriges Akademikers Centralorganisations totalrenoverade fastighet på Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan i Stockholm. Den nyrenoverade fastigheten är en renodlad kommersiell fastighet. Av de åtta våningsplanen innehar SACO själva två plan varav ett plan har en modern konferensanläggning. I uppdraget ingår teknisk och administrativ förvaltning samt drift.

"Vi får inte stanna upp och bli fega inför de förändringar digitaliseringen medför" — fredagsporträttet med Gustavo Karlsson15.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Det finns knappast någon inom Einar Mattsson-koncernen som inte vet vem han är, både på huvudkontoret och ute på byggen och etableringar. Idag får du möta glädjespridaren och IT-teknikern Gustavo Karlsson. Han ser alla och lägger en tröstande hand på en kollegas axel för att markera att han finns där om det behövs. Han är snabb i sitt yrke, serviceinriktad som få och mer strategisk kring vår digitalisering än vad de flesta känner till.

"En bra ledare tänker alltid på teambildandet och trygghetsskapandet"— fredagsporträttet med arbetschef Torbjörn Karlsson4.12.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

Idag porträtterar vi Torbjörn Karlsson. Han har jobbat som arbetschef på Einar Mattsson i en månad nu och har svårslagen erfarenhet i branschen. Torbjörns pappa jobbade åt Einar en gång i tiden och är stolt över att sonen nu deltar i familjebolagets fortsatta framgångssaga. Torbjörn är en trevlig man, med glad uppsyn och med tydlig blick och ambition framåt.