Det bästa som hänt sedan Röde Orm

Tusenårsriket är första boken av fyra om den eldige vikingen Ulv Palnatoke. Böckerna är skrivna av Tonny Gulløv som gett ut böckerna på eget förlag i Danmark och skapat en egenutgivarsuccé utan motstycke. Bland annat har böckerna legat i 30 veckor på danska W.H. Smiths topplista. Nu ger bokförlaget Nona ut första boken i serien på svenska.

Tusenårsriket är första delen i en mustig vikingasaga med glöd och humor som bjuder på ett storslaget läsäventyr för alla som gillar de historiska romanerna av Jan Guillou, Ken Follet, Frans G. Bengtsson, Conn Iggulden och Bernard Cowell.

Om boken

Året är 937 och Britannien härjas ännu en gång av danernas plundringståg. Ulv, en uppkäftig och hetlevrad yngling från Cumbria, blir tagen som träl och kedjas fast vid en årbänk på skeppet Havsormen. Där lär han känna den gigantiske mannen Ymer. För att öka Ulvs chanser att överleva bland de hårdföra männen från norr försöker Ymer förgäves få fason på honom. Men Ulv vägrar att acceptera livet som träl, vilket nästan kostar honom huvudet. För danerna har en olycklig vana att gå från ord till svärdshugg …
Genom huvudpersonen, Ulv Palnatoke, berättar Tonny Gulløv den dramatiska tusenåriga historien om de tre legendariska kungarna Gorm den Mäktige, Knut Gormsson och Harald Gormsson, i dag mera kända som Gorm den Gamle, Knud Dana-Ast och Harald Blåtand. Tusenårsriket är en fascinerande, humoristisk och våldsam historia om en tid då danerna – i sin strävan efter rikedom, skaldernas lovprisning och evig ära – ständigt stred mot varandra och otaliga andra folkslag. Tusenårsriket är en en fiktiv berättelse baserad på faktiska händelser.

Om Ulv Palnatoke

Bokens huvudperson, Ulv Palnatoke, är inspirerad av en dansk sagohjälte. I Jomsvikingasagan berättas om Palnatoke. Han beskrivs som en ovanligt skicklig bågskytt och svärdsman, extremt snabb och väldigt modig, på gränsen till dumdristig. Palnatoke var fosterfar till Harald Blåtands oäkte son Sven Tveskägg som han eggade till att göra uppror mot Harald. Sedan ska Palnatoke själv ha dödat kungen. Enligt vissa anses Palnatoke också ha stått modell för Wilhem Tell-legenden, då Harald Blåtand tvingade honom att skjuta ett äpple placerat på sonens huvud.
I Tonny Gulløvs händer har Palnatoke fått förnamnet Ulv. Han är intensiv, rolig och mycket hetlevrad. Ulv tycker själv, precis som så många andra, att han är ett ”riktigt svin” som lätt får vredesutbrott. Men oftast fattar han förnuftiga beslut och gör till sist ”det rätta”. Liksom i Röde Orm börjar Ulv Palnatokes saga när han hamnar bakom årorna på ett vikingaskepp. Äventyret kommer att ta honom till en mängd platser i Skandinavien, södra Spanien och till Miklagård/Istanbul.

Om Tonny Gulløv

Tonny Gulløvhar gett ut böckerna om Ulv Palnatoke på eget förlag i Danmark och det har blivit en dansk egenutgivarsuccé utan motstycke. Böckerna har sålts i över 50 000 ex. och legat på W. H. Smiths försäljningstopplistor i över 30 veckor! Tonny Gulløvs berättarglädje har också lett till att något av en kult skapats kring böckerna och en samling hängivna läsare har till och med – på egen bekostnad – påbörjat en inspelning av en hyllningstrailer.
Till vardags arbetar Tonny Gulløv som purser på SAS och bor med sin familj i Köpenhamn. Han har alltid
varit storkonsument av historiska romaner, i synnerhet de som utspelar sig under vikinga- och medeltid. Ken Follets Svärdet och spiran, Jan Guillous böcker om Arn, Bernard Cornwells vikingaserie samt Frans G. Bengtssons Röde Orm är framför allt de böcker som inspirerat honom i det egna skrivandet.
När Tonny satte igång med Tusenårsriket var målet egentligen att skriva en serie om Danmarks historia – en bok per kung – med början i Danmarks första officiella kung, Gorm den Gamle (890–940). Men under arbetet med första boken förfördes Tonny av vikingatiden och ställde om siktet. Han byggde upp ett nätverk med historiker och arkeologer för att tränga djupare in i tidens stämning, seder, personligheter och skrönor. Sedan påbörjades sagobygget om en mytomspunnen tid som redan fängslat så många andra.

Kontaktperson för läsex och mer info: Jiwar Roshan | Telefon: 031-10 20 25 | E-post: jiwar@tukanforlag.se
Titel: Tusenårsriket | Originalets titel: 1000-årsriget | Författare: Tonny Gulløv
Översättare: Carla Wiberg | ISBN: 9789188901132  |   Utkommer: juni | Antal sidor: 552

Bokförlaget Nona
I den romerska mytologin finns en ödesgudinna vars uppgift är att spinna livets tråd. Hennes namn är Nona – ett passande namn på vårt förlag vars röda tråd är starka skildringar av fängslande livsöden. Vissa är sanna. Andra inte. De återges i såväl romaner som biografier och memoarer, men de är alla berättelser du bär med dig långt efter att boken är slut.