Det blir allt mer vanligt att använda sig av jämförelsesajter för lån

De senaste åren så har det blivit väldigt vanligt att privatpersoner använder sig av jämförelsesajter innan man ansöker om ett privatlån eller ett snabblån. Hos dessa jämförelsesidor kan du snabbt och enkelt ta reda på viktig information om de olika långivarna och kreditbolagen. När du jämför lån på en sida kan du redan innan du besöker långivarens hemsida få information om lånebelopp, återbetalningstid, effektiv ränta samt vilka krav som ställs på dig som låntagare för att bli beviljad ett lån.

Folk jämför mer

Därför ska du jämföra lån hos en jämförelsesajt

När du jämför lån hos en jämförelsesajt så får du en opartisk jämförelse och kan snabbt och enkelt hitta ett lån som passar dig. Jämförelsesajterna har ofta en enkel navigering och listar olika långivare på olika sidor med dedikerade artiklar om till exempel, lån med betalningsanmärkningar, kontokrediter eller snabblån med direkt utbetalning. Du hittar även ofta recensioner av de olika långivarna med detaljerad information.

En del jämförelsesajter riktar in sig på en specifik typ av lån såsom snabblån eller företagslån till exempel. Andra jämförelsesajter riktar in sig på alla typer av lån såsom lån utan uc, snabblån, företagslån, kontokrediter och kreditkort. Kreditochfinans.se är ett bra exempel på en jämförelsesajt där du kan hitta alla typer av lån och krediter.

Kan man få olika lånevilkor beroende på jämförelsesajt?

Lånevilkoren såsom lånebelopp, löptid, ränta och krav bestäms av långivaren och det är inget som en jämförelsesajt kan påverka. Om du någon gång upptäcker att en och samma långivare har olika villkor på olika jämförelsesajter så beror det förmodligen på att långivaren i fråga har uppdaterat sina villkor och att någon av jämförelsesidorna inte hunnit uppdatera informationen på sin hemsida.

Hur ansöker jag om ett lån eller en kredit via en jämförelsesajt?

Processen är egentligen väldigt enkel, hos jämförelsesajterna finns det alltid en topplista med annonser från de olika långivarna. På annonserna hittar du information såsom:

• Lånebelopp
  • Löptid på lånet
  • Effektiv ränta
  • VIlket bolag som långivaren hämtar sin kreditupplysning från
  • Om långivaren godkänner betalningsanmärkningar
  • Inkomstkrav
  • Ålderskrav
  • Låneform

När du hittat en långivare med villkor som passar dig  och du säkerhetsställt att du uppfyller de krav som ställs från långivaren så kan du enkelt klicka dig vidare till långivarens hemsida.

Väl på långivarens hemsida så fyller du i det lånebelopp du vill låna, fyller i dina personuppgifter och signerar sedan din ansökan via mobilt bankID.

Läs alltid igenom krav och villkor på långivarens hemsida

Eftersom att vissa jämförelsesajter ibland kan ha missat att uppdatera information för någon av de långivare som listas så är det ändå viktigt att du läser igenom villkoren på långivarens hemsida innan du skickar in din ansökan.

Röd varningstriangel på vissa långivare

Om du varit inne på en jämförelsesajt för lån så har du säkert sett att det på vissa annonser finns en röd varningstriangel. Det betyder att lånet är en högkostnadskredit och det är vanligt förekommande vid snabblån och smslån.

Vad är en högkostnadskredit?

En högkostnadskredit innebär att den effektiva räntan är minst 30% högre än referensräntan. Det finns dock ett kostnadstak för högkostnadskrediter som säger att du som låntagare max kan bli återbetalningsskyldig två gånger det belopp som du lånat.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det är fördelaktigt att jämföra lån och krediter hos en jämförelsesajt för att du kan få en bra överblick om vad som finns på den svenska lånemarknaden. En annan fördel är att du på en och samma hemsida kan få information om villkor och krav från långivarna istället för att själv behöva gå in på alla de olika långivarnas hemsidor för att söka information.

Folk jämför mer

Vad är underhållning och varför behöver vi det?23.6.2022 11:06:26 CEST | Pressmeddelande

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.

Så upplever du Sverige och världen på bästa sätt22.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Massor av svenskar har av förklarliga skäl semestrat, eller hemestrat som det så populärt numera kallas, i Sverige under de senaste åren. I och med detta så har också fler och fler fått upp ögonen för allt det fantastiska som vårt avlånga land har att erbjuda i form av allt från storslagna naturupplevelser till spännande och roliga aktiviteter. För många så handlar semestertider och annan ledig tid om att åka ut till stugan på landet, att campa med husvagnen eller kanske till och med att spendera tid på sjön med båten. Ett av det absolut bästa sätten att uppleva mera av Sverige- och världen i övrigt på är att ta bilen för att sedan ge sig ut på nya äventyr.