Det blir ingen ny hyressättningsmodell i Ystad 2019

Under förra året inledde Fastighetsägarna Syd, Hyresgästföreningen, Contentus, Heimstaden och Ystadbostäder arbetet med att ta fram en ny modell för hur bostadshyrorna skulle bestämmas i Ystad kommun. Nu sätts arbetet med modellen på paus.

Arbetet med att ta fram hyressättningsmodellen beräknades vara klart 2019, men det kommer inte att införas någon ny hyressättningsmodell i Ystad under 2019 eftersom fastighetsägarparterna och Hyresgästföreningen inte är överens i alla delar.

Syftet med en hyressättningsmodell är att den ska spegla hyresgästernas egna värderingar av sitt boende i kombination med en bedömning av lägenheternas standard och storlek samt fastighetens standard och läge. För att mäta hyresgästernas värderingar skickades det ut en enkät till 3 000 hushåll och det var 55 procent som svarade på frågor om sitt boende.

– ­­­Vi tackar alla hyresgäster som engagerat sig och svarat på enkäten. Dessa svar har varit värdefulla underlag för arbetet, men vi står fortfarande för långt ifrån varandra i andra delar av projektet och har därför beslutat avsluta här, säger Louise Sahlsten, Fastighetsägarna Syd.

Vad händer nu?

Hyressättningsmodellen kommer inte genomföras under 2019. Om det blir aktuellt att ta upp arbetet med den så kallade Ystadmodellen igen kommer vi att informera om det.

Under hösten inleds hyresförhandlingarna mellan Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen om den årliga hyreshöjningen som beräknas vara klar till årsskiftet.

Den årliga hyresförhandlingen ska inte blandas ihop med hyressättningsmodellen som var ett försök att skapa en systematisk hyressättning där de boendes värderingar av modernitet, standard, läge med mera, skulle avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.