Det blir ingen ny hyressättningsmodell i Ystad 2019

Under förra året inledde Fastighetsägarna Syd, Hyresgästföreningen, Contentus, Heimstaden och Ystadbostäder arbetet med att ta fram en ny modell för hur bostadshyrorna skulle bestämmas i Ystad kommun. Nu sätts arbetet med modellen på paus.

Arbetet med att ta fram hyressättningsmodellen beräknades vara klart 2019, men det kommer inte att införas någon ny hyressättningsmodell i Ystad under 2019 eftersom fastighetsägarparterna och Hyresgästföreningen inte är överens i alla delar.

Syftet med en hyressättningsmodell är att den ska spegla hyresgästernas egna värderingar av sitt boende i kombination med en bedömning av lägenheternas standard och storlek samt fastighetens standard och läge. För att mäta hyresgästernas värderingar skickades det ut en enkät till 3 000 hushåll och det var 55 procent som svarade på frågor om sitt boende.

– ­­­Vi tackar alla hyresgäster som engagerat sig och svarat på enkäten. Dessa svar har varit värdefulla underlag för arbetet, men vi står fortfarande för långt ifrån varandra i andra delar av projektet och har därför beslutat avsluta här, säger Louise Sahlsten, Fastighetsägarna Syd.

Vad händer nu?

Hyressättningsmodellen kommer inte genomföras under 2019. Om det blir aktuellt att ta upp arbetet med den så kallade Ystadmodellen igen kommer vi att informera om det.

Under hösten inleds hyresförhandlingarna mellan Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen om den årliga hyreshöjningen som beräknas vara klar till årsskiftet.

Den årliga hyresförhandlingen ska inte blandas ihop med hyressättningsmodellen som var ett försök att skapa en systematisk hyressättning där de boendes värderingar av modernitet, standard, läge med mera, skulle avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.

Flexibla och smidiga tjänster efterfrågas av boende – möjliggörs av framtidens fastighetsägare13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

När våra hem öppnas upp för ett ökat antal tjänster och leveranser blir våra bostäder marknadsplatser. Människor handlar, jobbar och äter hemma, och nya ekosystemet präglas därmed av ökade flöden som tar sig in i och ut ur fastigheten. Förändringen innebär möjligheter för fastighetsägare, som genom samarbeten kan knyta till sig leverantörer. Det ger mervärde för de boende i form av tjänstelösningar som är smidigare, mer flexibla och har ett lägre pris.

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.