Det får ni inte missa i friidrottsväg i helgen

Diamond League, Bottnarydskastet och så Världsungdomsspelen med nästan 9000 starter från över 20 olika länder på Ullevi i Göteborg - en tävling som Svensk Friidrott sänder live - är tre höjdpunkter i helgen som väntar.

28-30 juni:

Världsungdomsspelen, Ullevi:
Michaela Meijer
Irene Ekelund
Tilde Johansson
Austin Hamilton
Bianca Salming mfl
Fullständiga startlistor
Tidsprogram

Livesändning: Som en del av det nya nordiska streamingsamarbetet kommer de nationella förbunden tillsammans producera en livesändning av Världsungdomsspelen. Sändningen kommer pågå hela lördagen och söndagen. Den svenska sändningen finns att tillgå helt gratis här.

29 juni:

Bottnarydskastet:
Daniel Ståhl
Simon Pettersson
Vanessa Kamga
Fanny Roos
Startlistor
Presskontakt: Jonas Mellblom, 070 394 8964

30 juni:

Diamond League, Stanford, San Francisco
Armand Duplantis
Erika Kinsey
Startlistor/tidsprogram
Kontakt: Daniel Wessfeldt, 0704-104606
Tävlingen sänds live i TV4.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spänningen stiger inför Finnkampen21.8.2019 16:21:36 CESTPressmeddelande

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.