Det får ni inte missa i friidrottsväg i helgen

Diamond League, Bottnarydskastet och så Världsungdomsspelen med nästan 9000 starter från över 20 olika länder på Ullevi i Göteborg - en tävling som Svensk Friidrott sänder live - är tre höjdpunkter i helgen som väntar.

28-30 juni:

Världsungdomsspelen, Ullevi:
Michaela Meijer
Irene Ekelund
Tilde Johansson
Austin Hamilton
Bianca Salming mfl
Fullständiga startlistor
Tidsprogram

Livesändning: Som en del av det nya nordiska streamingsamarbetet kommer de nationella förbunden tillsammans producera en livesändning av Världsungdomsspelen. Sändningen kommer pågå hela lördagen och söndagen. Den svenska sändningen finns att tillgå helt gratis här.

29 juni:

Bottnarydskastet:
Daniel Ståhl
Simon Pettersson
Vanessa Kamga
Fanny Roos
Startlistor
Presskontakt: Jonas Mellblom, 070 394 8964

30 juni:

Diamond League, Stanford, San Francisco
Armand Duplantis
Erika Kinsey
Startlistor/tidsprogram
Kontakt: Daniel Wessfeldt, 0704-104606
Tävlingen sänds live i TV4.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.