Det går bra nu!

För att fira det bjuder vi in Burlövsborna till en eftermiddag med musik, fika och politiska samtal. Under eftermiddagen kommer El Kvartett att värma upp oss inför att Mikael Wiehe tar över scenen och inspirerar med kamp och progg.

- En lokal Vänsterpolitik är viktigare nu än någonsin. Vi ser fram emot att hälsa El Kvartett och Mikael Wiehe välkommen och hoppas på många konstruktiva samtal med burlövsborna, säger Bosse Lindqvist, förstanamn till Kommunfullmäktige i Burlöv.

Förutom lokala tal får vi också lyssna till Ana Süssner Rubin, Distriktsordförande för Vänsterpartiet Skåne. Hon är runt i hela Skåne och stöttar valrörelsen i länet och märker av att vänstern växer.

- Det går bra nu och det är fantastiskt roligt att bedriva valrörelse med så många engagerade medlemmar och väljare. Ju bättre det går, desto större möjligheter får vi att skapa reell förändring i samhället, säger hon inför lördagens fest.

Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne kommer också att finnas på plats.

- Det är en väldigt speciell känsla att åka runt i Skåne denna valrörelsen. En väl utbyggd sjukvård och sänkta taxor i kollektivtrafiken är viktiga frågor för skåningarna och det är Vänsterpartiet som har lösningarna, avslutar hon.

Väl mött till Vårbogården på Svenshög i Arlöv den 25/8 kl 15-19!

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.