Det händer på Skansen i april

April månad kommer med invigning av nya kunskapshuset om Östersjön, Baltic Sea Science Center, påskfirande med marknad och påskkärringar på kvast, och avslutas med vårhelg och Valborgseld på Sollidenplan.

Torsk i rovfiskakvariet på Baltic Sea Science Center på Skansen. Foto: Maria Hellqvist.

Gå under ytan på Östersjön i Baltic Sea Science Center
Den 12 april är det äntligen öppet - den nya kunskapshuset om Östersjön. Här kan man gå under ytan på det stora rovfiskakvariet, gå från Land till hav  i den interaktiva utställningen, forska på egen hand och upptäcka vad man själv kan bidra med för att hjälpa Östersjön bli friskt och välmående igen. Ingen separat entré, ingår i ordinarie biljettpriset.

Påsktraditioner, påskmarknad och påskkärringar
Påskpyssla, upplev påsktraditioner i hus och gårdar, gå på påskmarknad med hanverk, mat och godis hela påskhelgen. På skärtorsdag kan man också göra en kvast och starta färden till Blåkulla. Den dagen är det fri entré för alla utklädda påskkärringar och påskgubbar upp till 15 år. Påskafton firas  hos familjen Åkesson på 1920-talet i Skånegården. Den dystra långfredagen kan man uppleva i Oktorpsgården. I Järnhandlarbostaden förbereder familjen en påskbjudning på 1930-talet. Klockan 12.30 är det Kackelklubben på Skånegården, missa inte det hönspratet!
18 - 22 april

Välkommen våren - vårhelger på Skansen
Dags att göra vårfint både ute och inne. Under fyra vårhelger kan man ta del av hushållssysslor och andra aktiviteter som hör våren till. I april blir det vårsysslor den 27 - 28 april kl 10.00 - 16.00

Valborgsfirande 30 april
Valborgsprogram i två delar från Sollidenscenen. Studentikost spex, vårsånger, fanor, konserter och det årliga talet till våren. Valborgsmässobålet tänds kl 21.00

Barnmorskan är tillbaka!
Barnmorskan Hilda Andersson kommer att finnas på Skansen helger i april, maj och halva juni. Hon återkommer sen under sensommarens helger och stannar ända tills höstlovet startar. Verksamheten består av 17 volontärer, med gedigna erfarenheter inom barnmorskeyrket, som turas om att gestalta Hilda Andersson i mötet med Skansen gäster.

Öppen cirkusskola
I Bragehallen är det öppen cirkusskola varje lördag mellan 23 februari – 20 april kl 11.00 - 16.00. Här kan alla åldrar pröva på cirkuskonster - balansera på boll eller spänd lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg - och riktiga cirkusartister finns på plats för att hjälpa till.

Cirkus Skansen
En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå. Föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 21 april kl 13.00 och kl 15.00. Biljetter säljs i Huvudingången och i Lill-Skansenbutiken. Pris barn 2 – 15 år 30:-, vuxen 50:-

Öppna introduktioner på engelska
Varje vardag kl 13.00, samling vid Seglora kyrka.

Kika in till...
Varje dag kan man titta in i och se hur några hemlösa gjort sig en enkel bostad i det nedlagda Garveriet. Det går också att titta in i bokbinderiet och boktryckeriet alla dagar de inte är öppna för besökare.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark har små djur som marsvin, kaniner, små reptiler, dvärghöns och katter mm. Öppettider i april kl 10.00 – 16.00 alla dagar.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
På engelska - Talk about the reindeer every day at 12.30
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15
Kackelklubben - prat om höns kl 12.30 under påsken 18 - 22 april på Skånegårdens innergård

Skeppsvraket i rovfiskakvariet på Baltic Sea Science Center på Skansen. Foto: Maria Hellqvist.
Påskmadammer på marknaden. Easter market ladies. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påsk i Oktorp. Easter dinner in the Oktorp farmstead. Foto: Maria Johansson/Skansen
Valborgsmässoeld. Foto: Lars-Eric Örthlund.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.

Almost ready: Baltic Sea Science Center to open on 11 April26.2.2019 09:53:49 CETPressmeddelande

The building is now complete, the exhibitions are being mounted, and the mixture of freshwater and saltwater in the aquariums has been tested. The salmon, cod and bullheads have moved into the large aquarium, soon to be joined by eels,bream, herring and several other species. A small goby will live with two elvers for a while, until all three are fully grown and can live with the adults. The Baltic Sea Science Center at Skansen is almost ready, and is due to open on 11 April.

Framtiden i fokus för pedagogiken på Baltic Sea Science Center25.2.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Laboratoriet står klart, skolvisningarna har tagit form och från slutet av april ser pedagogerna på Skansen fram emot att möta de första klasserna på besök i det nya kunskapscentret Baltic Sea Science Center. Här ska intresset väckas och engagemanget för det unika innanhavet Östersjön. Skansen och Stockholm Vatten och Avfall har en gemensam satsning för att nå skolklasser i Stockholm och Huddinge.