Det händer på Skansen i april

April månad kommer med invigning av nya kunskapshuset om Östersjön, Baltic Sea Science Center, påskfirande med marknad och påskkärringar på kvast, och avslutas med vårhelg och Valborgseld på Sollidenplan.

Torsk i rovfiskakvariet på Baltic Sea Science Center på Skansen. Foto: Maria Hellqvist.

Gå under ytan på Östersjön i Baltic Sea Science Center
Den 12 april är det äntligen öppet - den nya kunskapshuset om Östersjön. Här kan man gå under ytan på det stora rovfiskakvariet, gå från Land till hav  i den interaktiva utställningen, forska på egen hand och upptäcka vad man själv kan bidra med för att hjälpa Östersjön bli friskt och välmående igen. Ingen separat entré, ingår i ordinarie biljettpriset.

Påsktraditioner, påskmarknad och påskkärringar
Påskpyssla, upplev påsktraditioner i hus och gårdar, gå på påskmarknad med hanverk, mat och godis hela påskhelgen. På skärtorsdag kan man också göra en kvast och starta färden till Blåkulla. Den dagen är det fri entré för alla utklädda påskkärringar och påskgubbar upp till 15 år. Påskafton firas  hos familjen Åkesson på 1920-talet i Skånegården. Den dystra långfredagen kan man uppleva i Oktorpsgården. I Järnhandlarbostaden förbereder familjen en påskbjudning på 1930-talet. Klockan 12.30 är det Kackelklubben på Skånegården, missa inte det hönspratet!
18 - 22 april

Välkommen våren - vårhelger på Skansen
Dags att göra vårfint både ute och inne. Under fyra vårhelger kan man ta del av hushållssysslor och andra aktiviteter som hör våren till. I april blir det vårsysslor den 27 - 28 april kl 10.00 - 16.00

Valborgsfirande 30 april
Valborgsprogram i två delar från Sollidenscenen. Studentikost spex, vårsånger, fanor, konserter och det årliga talet till våren. Valborgsmässobålet tänds kl 21.00

Barnmorskan är tillbaka!
Barnmorskan Hilda Andersson kommer att finnas på Skansen helger i april, maj och halva juni. Hon återkommer sen under sensommarens helger och stannar ända tills höstlovet startar. Verksamheten består av 17 volontärer, med gedigna erfarenheter inom barnmorskeyrket, som turas om att gestalta Hilda Andersson i mötet med Skansen gäster.

Öppen cirkusskola
I Bragehallen är det öppen cirkusskola varje lördag mellan 23 februari – 20 april kl 11.00 - 16.00. Här kan alla åldrar pröva på cirkuskonster - balansera på boll eller spänd lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg - och riktiga cirkusartister finns på plats för att hjälpa till.

Cirkus Skansen
En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå. Föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 21 april kl 13.00 och kl 15.00. Biljetter säljs i Huvudingången och i Lill-Skansenbutiken. Pris barn 2 – 15 år 30:-, vuxen 50:-

Öppna introduktioner på engelska
Varje vardag kl 13.00, samling vid Seglora kyrka.

Kika in till...
Varje dag kan man titta in i och se hur några hemlösa gjort sig en enkel bostad i det nedlagda Garveriet. Det går också att titta in i bokbinderiet och boktryckeriet alla dagar de inte är öppna för besökare.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark har små djur som marsvin, kaniner, små reptiler, dvärghöns och katter mm. Öppettider i april kl 10.00 – 16.00 alla dagar.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
På engelska - Talk about the reindeer every day at 12.30
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15
Kackelklubben - prat om höns kl 12.30 under påsken 18 - 22 april på Skånegårdens innergård

Skeppsvraket i rovfiskakvariet på Baltic Sea Science Center på Skansen. Foto: Maria Hellqvist.
Påskmadammer på marknaden. Easter market ladies. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påsk i Oktorp. Easter dinner in the Oktorp farmstead. Foto: Maria Johansson/Skansen
Valborgsmässoeld. Foto: Lars-Eric Örthlund.

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.