Det händer på Skansen i april

Skansen har öppet i parken under april, och ställer in verksamheten inomhus i de kulturhistoriska husen och evenemang med fler än 50 personer. Skansens Valborgsfirande, 17 maj och Drop-in bröllop är för närvarande inställda.

Målade påskägg. Foto: Maria Johansson.

Baltic Sea Science Center 1 år
Den 11 april är det ett år sedan kronprinsessan Victoria invigde det nya Östersjöhuset på Skansen. Mycket har hänt på ett år och under påskhelgen infaller 1-årsdagen.

Prat om djur
På engelska – Talk about the reindeer every day at 12.30
Dagens djur på Lill-Skansen utomhus varje dag kl 13.15

Öppet i parken
kl 10.00 - 15.00

Målade påskägg. Foto: Maria Johansson.
Påskkärring. Foto: Maria Johansson
Påsk i Oktorp.  Foto: Maria Johansson/Skansen
Påsk i Oktorp. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påskris i Väla skola.  Foto: Maria Johansson/Skansen
Påskris i Väla skola. Foto: Maria Johansson/Skansen
BSSC. Foto: Pernille Tofte,
Stimfiskakvariet på BSSC. Foto: Simon Lokko.
Erosmålningen i Kronbergs ateljé. Foto: Marie Andersson.
Kakelugnsfris i Tottie. Foto: Pernille Tofte.
Valborgselden tänds. Foto: Emelie Strömfors.
Marknadsmadam på Skansen. Foto: Cecilia Felix Caballero
Korgflätning. Foto: Maria Hellqvist.
Vår i Skånegårdens have. Fotoo: Maria Hellqvist.

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CETPressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.