Det händer på Skansen i februari

I februari kan man ta del av den samiska kulturen på Samiska dagar, se vinterpigga djur, gå i cirkusskola när sportlovet startar den 25 februari, och se spännande cirkuskonster varje söndag med begåvade unga artister.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.

Samiska dagar
Den samiska nationaldagen som infaller den 6 februari uppmärksammas med visningar, jojk och försäljning av samisk mat vid samevistet 4-6 februari.

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Premiär 15 januari kl 14.00 - 14.45, föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 23 april kl 12.00 och kl 14.00. Biljett barn 30:-, vuxen 50:-

Öppen cirkusskola
Öppen cirkusskola i Bragehallen varje lördag kl 11.00 – 15.00. Balansera på boll, gå på spänd lina, jonglera med bollar, rocka med rockring och klättra i tyg mm.
25 februari - 22 april samt på vardagar under sportlovet 25 februari - 5 mars.

Sportlov på Skansen
Under sportlovet kan man kan prova på cirkuskonster, låna sparkar, kälkar och styltor och lära sig mer om djur 25 februari – 6 mars

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark öppettider februari är kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 - 16.00 helger och skollovsdagar.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 - 14.00 och kl. 11.00 - 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-
Med reservation för ändringar.

Prat och mat
Matning av lappugglorna alla dagar kl 12.00
Gråsälarna i övre sälbassängen får strömming alla dagar kl. 14:00
Guarezorna i Vårt Afrika får mat alla dagar kl 14.30
Talk about the reindeer weekends kl 12.30
Talk about the elk weekends kl 14.30

Med reservation för ändringar.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.
Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,
Cirkusensemble.