Det händer på Skansen i februari

I februari kan man ta del av den samiska kulturen på Samiska dagar, se vinterpigga djur, gå i cirkusskola när sportlovet startar den 25 februari, och se spännande cirkuskonster varje söndag med begåvade unga artister.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.

Samiska dagar
Den samiska nationaldagen som infaller den 6 februari uppmärksammas med visningar, jojk och försäljning av samisk mat vid samevistet 4-6 februari.

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Premiär 15 januari kl 14.00 - 14.45, föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 23 april kl 12.00 och kl 14.00. Biljett barn 30:-, vuxen 50:-

Öppen cirkusskola
Öppen cirkusskola i Bragehallen varje lördag kl 11.00 – 15.00. Balansera på boll, gå på spänd lina, jonglera med bollar, rocka med rockring och klättra i tyg mm.
25 februari - 22 april samt på vardagar under sportlovet 25 februari - 5 mars.

Sportlov på Skansen
Under sportlovet kan man kan prova på cirkuskonster, låna sparkar, kälkar och styltor och lära sig mer om djur 25 februari – 6 mars

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark öppettider februari är kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 - 16.00 helger och skollovsdagar.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 - 14.00 och kl. 11.00 - 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-
Med reservation för ändringar.

Prat och mat
Matning av lappugglorna alla dagar kl 12.00
Gråsälarna i övre sälbassängen får strömming alla dagar kl. 14:00
Guarezorna i Vårt Afrika får mat alla dagar kl 14.30
Talk about the reindeer weekends kl 12.30
Talk about the elk weekends kl 14.30

Med reservation för ändringar.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.
Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,
Cirkusensemble.
Lova på styltor. Walking on stilts. Foto: Cecilia Törnqvist

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.