Det händer på Skansen i februari

Nu är vintermånaden här, isbanan spolad, cirkusen i full gång och den 6 februari uppmärksammas samernas nationaldag.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson/Skansen

Samernas nationaldag 6 februari
Den här dagen kan man besöka familjen Såekies fritidshus i Saemien Sïjte, lyssna till samiska sagor och myter i värmen från elden och lära sig mer om samisk kultur, renen och pröva på att jojka i jojkskolan.
Saemien Sïjte kl 10.00 - 15.00

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 21 april kl 13.00 och kl 15.00. Biljetter säljs i Huvudingången och i Lill-Skansenbutiken. Pris barn 2 – 15 år 30:-, vuxen 50:-

Sportlovskul med Kamratposten
Skridskobana på Bollnästorget, skridskodisco, korvgrillning och uthyrning av skridskor, utlåning av spark och kälke, eller styltor och tunnband, ponnyridning, cirkusföreställning, sagoberättande och åktur med häst och vagn. På sportlovet börjar den öppna cirkusskolan där barnen får öva på egna konster.
Skansen och Kamratposten samarbetar för första gången på ett sportlov med aktiviteter som läshörna med KP-tidningar i Skogens hus hela veckan och den 1 - 3 mars även pyssel/knep och knåp, pin-tillverkning, dansworkshop med TikTok-kändisar, tipsrunda, skridskodisco med maskotar m.m.

Öppen cirkusskola
I Bragehallen är det öppen cirkusskola varje lördag mellan 23 februari – 20 april samt varje vardag och lördag under sportlovet kl 11.00 - 16.00. Här kan alla åldrar pröva på cirkuskonster - balansera på boll eller spänd lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg - och riktiga cirkusartister finns på plats för att hjälpa till.

Skansens skridskobana
Åk skridskor på Bollnästorget, grilla korv och drick varm choklad. Skridskor finns att hyra på plats och hjälm ingår i priset. Isbanan öppnar den 19 januari.

Öppna introduktioner på engelska
Varje vardag kl 11.30, samling vid Seglora kyrka.

Öppet i hus och gårdar
Järnhandeln, Bollnässtugan, Statarlängan, Mekaniska Verkstaden (öppet tis-fred), Snickeriet (öppet mån-tors) öppnar klockan 10.00.
Älvrosgården och Järnhandlarbostaden​ öppnar klockan 11.00.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark öppettider februari är kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 – 16.00 helger och skollovsdagar. Dagens djur på Lill-Skansen presenteras varje dag kl 13.15.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
På engelska - Talk about the reindeer every day at 12.30
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15.

Med reservation för ändringar

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson/Skansen
Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson/Skansen
Jonglering på cirkusskolan. Foto: Pernille Tofte
Jonglör Cirkus Skansen. Foto: Einar Odencrantz/Skansen
Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM
Skridskoåkare. Foto: Pernille Tofte

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.