Det händer på Skansen i januari 2017

Nyårsklockorna har ringt in det nya året och på Skansen dansas julen snart ut. I Bragehallen repeterar Cirkus Skansen för premiären den 15 januari, och framåt slutet av månaden kan man springa med i Winter Run 2017.

Cirkusensemble.

Jultraditioner i hus och gårdar
Hur man firade julen förr kan man se i Delsbogården, Oktorpsgården och Statarlängan. Hur man rustade och pyntade för jul förr kan man se i Väla skola. Boktryckarbostaden, Järnhandlarbostaden och Posthuset. 1 - 8 januari kl 11.00 - 16.00

Låtspel med Skansen spelmän
Det spelas julmusik från förr i Älvrosgården 1 - 8 januari kl 12.00 - 14.00

Trettondagskonsert  i Seglora 6 januari kl 14.00

Korvgrillning på Bollnästorget 1 – 8 januari kl 11.00 – 15.00

Julavslutning 8 januari
Julen dansas ut på Bollnästorget med Ayla Kabaca & Julorkestern, sockervadd, godis, brända mandlar, fiskdamm och mycket mer 8 januari kl 12.00 - 15.00

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En show för alla barn med cirkusdrömmar. Genrep lördag 14 januari kl 14.00 och premiär 15  januari kl 14.00. Cirkus Skansen har föreställningar varje söndag 15 januari - 23 april kl 12.00 och kl 14.00. Biljett 30:- för barn och 50:- för vuxna.

Winter Run 2017
Winter Run äger rum på Djurgården den 28 januari och starten går från Skansen. Loppet är 10 km långt och bansträckning går på Djurgården med start, varvning och mål på Sollidenplan, Skansen. Här kan man också njuta av eldar och eldkonstnärer, och värma upp sig med Friskis&Svettis. Café Terrassen har öppet. 17.00 – 20.00

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark öppettider i januari är kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 - 16.00 helger och skollovsdagar.

Ponnyridning
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 - 14.00 och kl. 12.00 - 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat och mat
Matning av lappugglorna alla dagar kl 13.00
Matning av gråsälarna i övre sälbassängen alla dagar kl. 14.00
Matning av guerezorna i Vårt Afrika alla dagar kl 15.00
Prat om vitryggig hackspett vid vitryggsvoljären helger och höstlov kl 12.45
Prat om varg och järv helger och höstlov kl 13.00
Gårdstur till djuren vid Skånegården  helger och höstlov kl 14.30
Talk about the reindeer weekends 12.30
Talk about the elk weekends 14.30

Med reservation för ändringar.

Cirkusensemble.
På väg till ponnyridningen. Foto: Noren Normelli.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.