Det händer på Skansen i januari 2019

Nu är det bara julavslutning kvar av julen och vintermyset kan börja. Skridskobanan, med uthyrning och varm dryck, öppnar 19 januari på Bollnästorget. Helgen innan är det premiär för Cirkus Skansen i Bragehallen - hisnande konster i manegen för inte så små barn utförda av lite större barn.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM

Dansa julen ut - Julavslutning på Skansen 6 januari
Dansa ut julen med Ayla Kabaca och Julorkestern. På Bollnästorget finns det fiskdamm, sockervadd, brända mandlar och fyrfaten är tända för korvgrillning. Det här är också sista dagen för jultraditioner i Skansens hus och gårdar och julpyssel i Skogens hus.
Dansen runt granen pågår kl 12.00 - 15.00

Cirkus Skansen
En hisnande cirkusföreställning för stora och små i Bragehallen med akrobatik, trolleri och clowner. Genrep lördag 12 januari kl 15.00, premiär söndag 13 januari och sen blir det föreställningar kl 13.00 och 15.00 varje söndag fram till 21 april.

Skansens skridskobana
25 januari, preliminärt beroende på väder och kyla, öppnar skridskobanan, nu på Bollnästorget. Ta med egna skridskor eller hyr på plats, hjälm ingår. I anslutning finns också korvgrillar, försäljning av varm och kall dryck mm.

Öppet i historiska miljöer
Under januari är Järnhandlarbostaden och Järnhandeln, Statarlängan, Älvrosgården, Mekaniska fabriken, Snickerifabriken och Bollnässtugan öppna varje dag.

Lill-Skansen
Barnens Lill-Skansen har öppet alla dagar. Hälsa på hos marsvinen, stadsråttorna, kaninerna och katterna och alla de andra små djuren. Missa inte Dagens djur kl 13.15.

Skogsmulles naturstig
Alla dagar kan man gå Skogsmulles naturstig på egen hand med hjälp av en karta och frågor för att uppleva djur och natur. Folder finns i huvudentrén och på Lill-Skansen.

Ponnyridning
Alla dagar på året kan barn rida på Skansens shetlandsponny, russ och fjordhäst. Ridturena startar vid tornet Bredablick och går runt Ordenshuset och Kronbergs ateljé. Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
Talk about the reindeer, prat om ren på engelska, varje dag kl 12.30
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Skansen-Akvariet varje dag 10.00 - 15.00 vardagar och 10.00 - 16 helger.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM
Jonglör Cirkus Skansen. Foto: Einar Odencrantz/Skansen
Skridskoåkare. Foto: Pernille Tofte

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.