Det händer på Skansen i januari 2019

Nu är det bara julavslutning kvar av julen och vintermyset kan börja. Skridskobanan, med uthyrning och varm dryck, öppnar 19 januari på Bollnästorget. Helgen innan är det premiär för Cirkus Skansen i Bragehallen - hisnande konster i manegen för inte så små barn utförda av lite större barn.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM

Dansa julen ut - Julavslutning på Skansen 6 januari
Dansa ut julen med Ayla Kabaca och Julorkestern. På Bollnästorget finns det fiskdamm, sockervadd, brända mandlar och fyrfaten är tända för korvgrillning. Det här är också sista dagen för jultraditioner i Skansens hus och gårdar och julpyssel i Skogens hus.
Dansen runt granen pågår kl 12.00 - 15.00

Cirkus Skansen
En hisnande cirkusföreställning för stora och små i Bragehallen med akrobatik, trolleri och clowner. Genrep lördag 12 januari kl 15.00, premiär söndag 13 januari och sen blir det föreställningar kl 13.00 och 15.00 varje söndag fram till 21 april.

Skansens skridskobana
25 januari, preliminärt beroende på väder och kyla, öppnar skridskobanan, nu på Bollnästorget. Ta med egna skridskor eller hyr på plats, hjälm ingår. I anslutning finns också korvgrillar, försäljning av varm och kall dryck mm.

Öppet i historiska miljöer
Under januari är Järnhandlarbostaden och Järnhandeln, Statarlängan, Älvrosgården, Mekaniska fabriken, Snickerifabriken och Bollnässtugan öppna varje dag.

Lill-Skansen
Barnens Lill-Skansen har öppet alla dagar. Hälsa på hos marsvinen, stadsråttorna, kaninerna och katterna och alla de andra små djuren. Missa inte Dagens djur kl 13.15.

Skogsmulles naturstig
Alla dagar kan man gå Skogsmulles naturstig på egen hand med hjälp av en karta och frågor för att uppleva djur och natur. Folder finns i huvudentrén och på Lill-Skansen.

Ponnyridning
Alla dagar på året kan barn rida på Skansens shetlandsponny, russ och fjordhäst. Ridturena startar vid tornet Bredablick och går runt Ordenshuset och Kronbergs ateljé. Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
Talk about the reindeer, prat om ren på engelska, varje dag kl 12.30
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Skansen-Akvariet varje dag 10.00 - 15.00 vardagar och 10.00 - 16 helger.

Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM
Jonglör Cirkus Skansen. Foto: Einar Odencrantz/Skansen
Skridskoåkare. Foto: Pernille Tofte

Pressinbjudan: Kyrkhultstugan återinvigs 24 maj15.5.2019 08:48:11 CESTPressmeddelande

Kyrkhultstugan var en av de första stugorna som Skansens grundare Artur Hazelius lät flytta och återuppföra på Skansen. Under de senaste åren har stugan stått stängd på grund av renoveringsbehov och det var inte helt självklart vad som skulle kunna göras med den. Då fick Skansen kontakt med industrimannen Rune Andersson och med hembygdsföreningen i Kyrkhult, och ett helt nytt projekt tog fart - museet om museet!