Det händer på Skansen i januari 2020

Det finns ett liv efter jul och det börjar med julavslutning på Skansen, och skridskoåkning. Sen är det premiär för Cirkus Skansen och cirkusskolan som är igång med föreställningar och öppna lektioner ända fram till påsk.
Foto: Simon Lokko

Isbanan
Nu kan man åka skridskor på Bollnästorgets isbana som håller öppet så länge isen håller. Det finns hjälmar att låna och skridskor att hyra på plats. På plats finns också möjlighet att grilla korv över fyrfaten. Intill isbanan finns korv finns att köpa (går också bra att ta med egen). Isbanan är igång varje dag fram till och med påsk som längst.

Dansa julen ut
Julavslutning på Bollnästorget. På dansbanan går den sista ringdansen runt granen. Här finns också fiskdamm, sockervadd, brända mandlar och annat skoj. Fyrfaten är tända för korvgrillning, ta med egen korv eller köp på plats. 6 januari

Cirkus på Skansen
Genrep 11 januari för årets föreställningar med Cirkus Skansen i Bragehallen för barn varje söndag. Premiär 12 januari och föreställningar fram till 19 april.

Cirkusskolan
Här kan man gå på lina, jonglera, klättra och rocka rockring varje lördag i Bragehallen från 18 januari fram till 18 april  Även på sportlovsdagarna 22 februari – 1 mars.

Öppet i historiska miljöer
Under januari är Statarlängan, Mekaniska verkstaden, Snickerifabriken, Seglora kyrka, Älvrosgården och Järnhandlarbostaden öppna varje dag, och på helgerna Väla skola.

Baltic Sea Science Center - Östersjön på Skansen
Följ med under ytan! I de stora akvarierna finns undervattensmiljöer från strandnära skärgård till öppet hav. På de övre planen finns interaktiva utställningar om miljön i Östersjön och en filmsal med dokumentärer som går non stop.
Öppet 10.00 - 15.00 vardagar och 10.00 - 16.00 helger. Ingår i Skansens entré.

Skansen-Akvariet
Spindlar, apor, ormar, krokodiler och andra spännande djur inne i ökenlandskap och regnskog. Öppet varje dag 10.00 - 15.00 vardagar och 10.00 - 16 helger. Entré till Skansen-Akvariet tillkommer.

Lill-Skansen
Barnens Lill-Skansen har öppet alla dagar. Hälsa på hos marsvinen, stadsråttorna, kaninerna och katterna och alla de andra små djuren. Missa inte Dagens djur kl 13.15.

Ponnyridning
Alla dagar på året kan barn rida på Skansens shetlandsponny, russ och fjordhäst. Ridturena startar vid tornet Bredablick och går runt Ordenshuset och Kronbergs ateljé. Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
Talk about the reindeer, prat om ren på engelska, varje dag kl 12.30