Det händer på Skansen i juli

Under högsäsongen rullar de stora serierna med allsång och jazz på Sollidenscenen. Lill Lindfors gästar scenen den 6 juli. I Seglora kyrka blir det sommarkonserter, ängarna slås med lie och i Skogaholms herrgård kan man kliva rakt in i anno 1794.
Presidentens sängkammare på Skogaholm. Foto: Marie Andersson.

Allsång på Skansen
Åtta tisdagar under sommaren sjungs det allsång både i verkliga livet och i direktsändningen i Sveriges Television med Sanna Nielsen som programledare.
Tisdagar kl 20.00

Barnens allsång
Varje söndag från 1 juli är det full fart på Sollidenscenen med Barnens allsång. En aktuell artist gästar programmet och allsångsledare är Ayla Kabaca tillsammans med Daniel & Yankho, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum under ledning av Marie Bejstam och unga dansare från Lasse Kühlers dansskola.

Jazzmåndag
Under åtta måndagar med start 2 juli framförs jazz på inte mindre än fyra scener. På eftermiddagen är det verandajazz på Gubbhyllan och Solliden Terrassen. Kl 19 är Svante Thuresson värd för Blå måndag på Sollidenscenen, där de stora svenska jazzmusikerna framträder, och på kvällen är det dans till Leif Kronlund och Skansens storband på Galejan.

Konsert med Lill Lindfors 6 juli
Lill Lindfors ger en egen konsert på Sollidenscenen och med sig har hon gästartisten Ebbot Lundberg som hon gjorde succé tillsammans med i Så mycket bättre. Medverkar gör även Mats Norrefalk, Anders Linder och Claes Crona Trio.

Sommarkonserter i Seglora

Söndag 29 juli kl 15-15.45
Helena Martinsson Trio

Slåttern går 11 – 13 juli
Ängarna slås med lie vid Posthuset 11 juli, Seglora kyrka 12 juli och vid Skogaholms herrgård 13 juli kl 11.00 – 15.00.

Folkdans
Skansens folkdanslag har uppvisning på Tingsvallenscenen tisdagar – fredag kl 19.00–19.30 och helger kl 16.00–16.30.

Låtspel
Skansens spelmän spelar vid Älvrosgården onsdag – fredag och vid Delsbogården tisdagar kl 18.15–18.45.

Prova på drejning
På Krukmakeriets veranda kan du pröva drejning under sakkunnig ledning 16 juni–19 augusti kl 12.00–16.00

Dramatiserade visningar i Skogaholm
Hämta en biljett i köksflygeln och gå in i 1700-talet varje dag 18 juni - 12 augusti kl 13.00 och 15.00.

Lill-Skansenteatern
Lill-Skansenteatern ger föreställningar fyra gånger varje dag. Publiken får också vara med! Alla dagar 1 maj–30 september kl 11.00, 12.00, 14.00 & 15.00.

Hjälp till i...
Res i tiden och hjälp till med sysslor som gjordes i hemmen förr. Hjälp till i Back Mats stuga med gårdens sysslor 1 – 17 juni och helger kl.11.30 – 16.00. I Finngården och Hornborgastugan är det verksamhet i Skånegården och Back Mats stuga kl 11.30 – 16.00.

Lekar från förr
Pröva på att gå på styltor, hoppa hopprep, rulla tunnband mm på ängen vid Hazeliushuset alla dagar i juli kl 10.00–17.00.

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick.
1–10 juni vardagar kl 12–15, helger kl 12–16, 11 juni – 19 august alla dagar 12.00–16.00

Skogsmulles naturstig
Gå Skogsmulles naturstig på egen hand med hjälp av en karta och frågor för att uppleva djur och natur. Folder finns i huvudentrén och på Lill-Skansen.

Galejans tivoli
Karuseller, fiskdamm och annat roligt för små tivolibesökare. Öppet alla dagar i juli.

Grisen – gårdens allätare
Djurmatare matar Linderödsgrisarna vid Oktorpsgården varje dag kl 10.45.

Talk about the reindeer
Presentation på engelska av ren alla dagar 12.30 pm

Dagens djur
Presenteras vid teatern på Lill-Skansen alla dagar kl 13.15 och16.00

Visentens återkomst
Djurvårdare berättar om Europas gigant och djurparkernas roll i artbevarande, vid visenthägnen alla dagar kl 13.30

Sälar, sill och visselpipor
Djurvårdare matar och berättar om våra sälar, vid nedre sälbassängen alla dagar kl 14

Mjölkning vid Skånegården
Djurvårdare mjölkar alla dagar kl 14.30

Talk about the Moose
Presentation på engelska av älg alla dagar 14.30 pm

Presidentens sängkammare på Skogaholm. Foto: Marie Andersson.