Det händer på Skansen i mars

Mars månad börjar med sportlov med Kamratposten och TikTok-Nattid. Den 19 mars firas eldfesten för första gången på Skansen. Sen går det att åka skridskor, gå på öppen cirkusskola lördagar och se fantastiska cirkusföreställningar varje söndag hela månaden.

Eld. Foto: Maria Johansson.

Eldfesten
Eldfesten firas tisdagen före det iranska nyåret, Nouroz, som infaller vid vårdagjämningen. Det är en icke-religiös årsfest som firats i nära 4000 år. Det blir en helkväll med artister i världsklass, familjeaktiviteter, hopp över eldar, mat och annat som hör traditionen till.
Fri entré till Skansen från kl. 16.00.
19 mars kl 17.00 - 22.00

Sportlovskul med Kamratposten
Skridskobana på Bollnästorget, skridskodisco, korvgrillning och uthyrning av skridskor, utlåning av spark och kälke, eller styltor och tunnband, ponnyridning, cirkusföreställning, sagoberättande och åktur med häst och vagn. På sportlovet börjar den öppna cirkusskolan där barnen får öva på egna konster.
Skansen och Kamratposten samarbetar för första gången på ett sportlov med aktiviteter som läshörna med KP-tidningar i Skogens hus hela veckan. Den 1-3 mars kan man  lära sig danskoreografi av den kända TikTok:aren Nattid, gör egna pins, hänga med på skridskodisko och många andra aktiviteter!
Skogsmulle är på plats lördagen den 2 mars kl 12.00-14.00 och den 3 mars är det fri entré för alla med Coop-kort.
23 februari - 3 mars

Öppen cirkusskola
I Bragehallen är det öppen cirkusskola varje lördag mellan 23 februari – 20 april samt varje vardag och lördag under sportlovet kl 11.00 - 16.00. Här kan alla åldrar pröva på cirkuskonster - balansera på boll eller spänd lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg - och riktiga cirkusartister finns på plats för att hjälpa till.

Skansens skridskobana
Åk skridskor på Bollnästorget, grilla korv och drick varm choklad. Skridskor finns att hyra på plats och hjälm ingår i priset.

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 21 april kl 13.00 och kl 15.00. Biljetter säljs i Huvudingången och i Lill-Skansenbutiken. Pris barn 2 – 15 år 30:-, vuxen 50:-

Öppna introduktioner på engelska
Varje vardag kl 11.30, samling vid Seglora kyrka.

Öppet i hus och gårdar
Järnhandeln, Bollnässtugan, Mekaniska verkstaden (öppet tis-fred), Snickeriet (öppet mån-tors) öppnar klockan 10.00.
Älvrosgården och Järnhandlarbostaden öppnar klockan 11.00.
Öppet är det också i Bageriet, Konsumbutiken, Kryddboden, Skomakarverkstaden, Tapetserarverkstaden och Back Mats vissa dagar, se skansen.se

Kika in till...
Varje dag kan man titta in i och se hur några hemlösa gjort sig en enkel bostad i det nedlagda Garveriet. Det går också att titta in i bokbinderiet och boktryckeriet alla dagar de inte är öppna för besökare.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark öppettider i mars är kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 – 16.00 helger och skollovsdagar. Dagens djur på Lill-Skansen presenteras varje dag kl 13.15.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat om djur
På engelska - Talk about the reindeer every day at 12.30
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15.

Eld. Foto: Maria Johansson.
Jonglering på cirkusskolan. Foto: Pernille Tofte
Skidålning på sportlovet. Foto: Pernille Tofte
Skridskoåkare på Sollidenplan. Foto: Gunnar Lundh, NM

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.