Det händer på Skansen i mars

Sportlovet avslutas med Kamratpostens serietecknarskola och i mitten av månaden är det dags att fira det iranska nyåret med Eldfesten. Alla helger bjuder på cirkus, skridskobanan är öppen och alla dagar blir det prat om mat hos sälarna och dagens djur på Lill-Skansen.
Skridskobanan på Bollnästorget. Foto: Pernille Tofte

Sportlovskul med Kamratposten
Den 28 feb – 1 mars kommer Kamratposten till Skansen och håller en serietecknarskola med skaparna till de populära serierna Katten Nils och Beckmossen. Utöver det kan sportlovslediga barn åka skridskor på Bollnästorget, grilla korv, rida på ponny, gå på cirkusföreställning på söndagen och på cirkusskola alla andra dagar under sportlovet.
På Baltic Sea Science Center kan man laborera som en riktig forskare, se alla fiskar i de stora akvarierna och lära sig om hur vi hjälper Östersjön bli friskt igen.
28 februari – 1 mars

Eldfesten
Eldfesten är en folklig icke-religiös högtid som har firats bland många olika folkslag under nästan 4 000 år. På persiska heter högtiden chaharsahanbe suri och firas alltid tisdagen före det iranska nyåret, Nouroz, som i sin tur infaller vid vårdagjämningen. Precis som i det svenska traditionella valborgsfirandet hälsas naturens förändring med brinnande eldar, att vinter blir vår och att solen och ljuset kommer tillbaka.
Eldfesten i Stockholm har blivit en årligen återkommande folkfest. Alla, oavsett nationalitet, ålder, religion och etnicitet ska känna sig lika välkomna att delta i firandet. Det är en fest för mångfald och integration som för andra året i rad tar plats på Skansen. På Sollidenscenenen ges ett artistspäckat program med tv-sändning som går ut till olika delar av världen.Under Eldfesten är det fri entré från kl 16.00.
17 mars kl 16.00 – 22.00

Cirkushelger ända fram i april
Det är cirkus för hela slanten varje helg. Cirkusskolan har drop in varje lördag fram till 18 april samt varje vardag under sportlovet. I Bragehallen kan barn i alla åldrar testa cirkuskonster som att balansera på boll eller gå på lina‚ jonglera med dukar‚ bollar och poi‚ rocka med rockring och klättra i tyg.
Cirkus Skansen har föreställningar för barn i Bragehallen varje söndag fram till 19 april kl 13.00 och kl 15.00. Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. Biljetter säljs i Huvudingången och i Lill-Skansenbutiken. Pris barn 2 – 15 år 30 kr, vuxen 50 kr.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark har öppet kl 10.00 – 15.00 vardagar och 10.00 – 16.00 helger och skollovsdagar i mars. Dagens djur på Lill-Skansen presenteras varje dag kl 13.15.

Ridturer
Ponnyridningen pågår vardagar kl. 13.00 – 14.00 och kl. 12.00 – 15.00 under helger och skollov. Pris 50 kr.

Prat om djur
På engelska – Talk about the reindeer every day at 12.30
Sälar, sill och visselpipor varje dag kl 14.00
Dagens djur på Lill-Skansen varje dag kl 13.15

Coop medlemsdag 1 mars
Medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm får fritt inträde till Skansen1 mars. Coop-kortet gäller som entré för upp till två vuxna och fyra barn.

Med reservation för ändringar

Skridskobanan på Bollnästorget. Foto: Pernille Tofte
Jonglering på cirkusskolan. Foto: Pernille Tofte
Skridskor på sportlovet. Foto: Emelie Strömfors
Eldfesten 2019. Foto: Cecilia Felix Caballero
Knubbsäl. Foto: Linda Törngren.
Skeppsvrak i rovfiskakvariet_Shipwreck in the predators aquarium Foto: Skansen.
Baltic Sea Science Center - exteriör. Foto: Pernille Tofte.