Det händer på Skansen i november

I november är det mörkt och mystiskt på Skansen och man kan få träffa mylingar och troll när höstlovet bjuder på magiska dagar. Sen blir det stilla fram till första advent då bodarna slår upp luckorna för julmarknaden och alla husen står pyntade och klara.

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten

Folktro och magi – höstlov med magiska dagar
Upplev magiska dagar under höstlovet på Skansen med spännande vandringar bland älvor och troll, rysliga sagor om vålnader, pyssel med spöktema och grilla sotsvart korv.
31 oktober – 6 november

Julmarknad på Skansen
Skansens Julmarknad dignar av godsaker‚ mat‚ marmelader och glögg, hantverk‚ design, leksaker och fina julklappar. Här kan man också uppleva jular från förr i hus och gårdar och lyssna körsång och folkmusik. För de minsta finns bland annat julpyssel i Skogens hus och dans runt granen med Ayla Kabaca och Julorkestern.
26 – 27 november

Lill-Skansen
På barnens egen djurpark Lill-Skansen finns små vilda och tama djur – från ormar och paddor till grisar och katter. Ute finns Kaninkullen och Ormrutschbanan och inne kan man krypa in till råttorna i parken och se hur de har det. I kontakthagen finns dvärggetterna, i grishägnet de små minigrisarna och i fågelvoljären de färgglada Lorifåglarna.
Lill-Skansen har öppet kl 10.00 – 15.00 på vardagar och 10.00 – 16.00 helger och höstlov.

Ridturer
Ponnyridning vardagar 13.00 – 14.00 och helger 12.00 – 15.00, julmarknadshelger 11.00 – 15.00. Pris 50:-

Prat och mat
Matning av lappugglorna alla dagar kl 13.00
Matning av gråsälarna i övre sälbassängen alla dagar kl. 14.00
Matning av guerezorna i Vårt Afrika alla dagar kl 15.00
Prat om vitryggig hackspett vid vitryggsvoljären helger och höstlov kl 12.45
Prat om varg och järv helger och höstlov kl 13.00
Gårdstur till djuren vid Skånegården  helger och höstlov kl 14.30
Talk about the reindeer weekends 12.30
Talk about the elk weekends 14.30

Med reservation för ändringar.

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten
Julpynt på julmarknaden. Foto: Maria Johansson.
Julpyssel i Skogens hus. Foto: Maria Johansson.