Det händer på Skansen i oktober

Under oktober månad är fokus på doftande bröd och spröda kakor under Äntligen höst - Bröddagar och sen avslutas månaden med höstlov där oknytt och gastar får fritt spelrum på Skansen.

Hos den kloka på höstlovet. Foto: Maria Johansson.

Äntligen höst!
Temahelger om hösten, och den här helgen handlar det om bröd. Från surdeg och limpa till småkakor och bullar. 6-7 oktober kl 11.00 – 16.00.

Barnmorskan på Skansen
Barnmorskan går från Järnhandlarbostaden till Statarlängan och berättar om hur det gick till när kvinnor födde barn förr. Helger fram till 21 oktober kl 11.00 – 15.30

Höstlov för hela familjen
Under höstlovet fylls Skansen av aktiviteter! Det berättas lagom läskiga berättelser i hus och gårdar. Skansens pysselverkstad håller öppet i Skogens hus, här finns pyssel för barn och vuxna där man kan göra örtpåsar och lyckoamuletter för att hålla onda ting borta. Här får man också lära dig mer om djurens roll i folktro förr.

Ponnyridning
Ridturerna utgår vid tornet Bredablick vardagar kl 13.00-14.00, helger kl 12.00–15.00.

Träffa Skogsmulle
Skogsmulle finns vid Skogsarbetarkojan lördag 6 oktober mellan kl 12.00–14.00.

Skogsmulles naturstig
Alla dagar kan man gå Skogsmulles naturstig på egen hand med hjälp av en karta och frågor för att uppleva djur och natur. Folder finns i huvudentrén och på Lill-Skansen.

Galejans tivoli
Karuseller, fiskdamm och annat roligt för små tivolibesökare. Öppet helger om vädret så tillåter.

Prat om djuren
Alla dagar i oktober kan man lära sig mer om renar, sälar och husdjur:

12:30 Talk about the reindeer

13:15 Dagens djur på Lill-Skansen

14:00 Sälmatning och sälprat

Hos den kloka på höstlovet. Foto: Maria Johansson.
Botemedel. Foto: Maria Johansson.
Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson/Skansen
Brödbak. Bread. Foto: Marie Andersson/Skansen
Barnmorskan på Skansen är på väg till nästa förlossning.
Barnmorskan har rena händer.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.