Det händer på Skansen i oktober

I oktober firar Skansen 125 år, gör en djupdykning i surdegar och träffar mylingar och troll när höstlovet bjuder på magiska dagar.

Boktryckarbostaden. Book printers home. Foto: Marie Andersson

125 år med Skansen
Skansen fyller 125 år den 11 oktober men redan i helgen den 8-9 blir det ett rejält födelsedagsfirande i Stadskvarteren. Här kommer det att myllra av liv, och man kan uppleva stadens puls på gammalt vis med hantverk, liv och rörelse. Konstapeln håller ordning i staden och museipedagoger i tidstypiska kläder och skickliga hantverkare ger en levande bild av hur livet kunde te sig i en stad i Sverige i slutet av 1800-talet och in på 1900-talet.
Det blir visningar i Tottieska Malmgården av ett annorlunda 1700-tal. Uppe vid fågeldammarna kan man ta ett par årtag med Skansens roddarmadam. Berättarboden är öppen och grädden på moset är förstås Skansenbakelsen, framtagen till chokladälskaren Artur Hazelius ära med anledning av 125-årsjubileet.
Helgfirande 8-9 oktober & födelsedagsfirande 11 oktober

Nödbröd, kakbak och surdegens mystiska värld
Se hur bröd har bakats förr i tiden i olika delar av Sverige. Under goda skördeår fylls förråden med bröd som man själv bakat, medan man under nödår tvingas dryga ut mjölet med bark, ollon och ärter.  Att baka på surdeg var också en självklarhet förr. Under helgen sprider sig doften av nybakt mellan våra hus och gårdar och man får gärna smaka.
1 – 2 oktober 10.00 – 16.00

Folktro och magi – höstlov med magiska dagar
Upplev magiska dagar under höstlovet på Skansen med spännande vandringar bland älvor och troll, rysliga sagor om vålnader. Pyssla med spöktema Skogens hus och grilla korvarna sotsvarta på Bollnästorget.
31 oktober – 6 november

Lill-Skansen
På barnens egen djurpark Lill-Skansen finns små vilda och tama djur – från ormar och paddor till grisar och katter. Ute finns Kaninkullen och Ormrutschbanan och inne kan man krypa in till råttorna i parken och se hur de har det.
Lill-Skansen har öppet kl 10.00 – 15.00 på vardagar och 10.00 – 16.00 helger och höstlov i oktober.

Öppet i hus och gårdar

Gårdstur till djuren vid Skånegården  helger kl 14.30
Talk about the reindeer weekends 12.30
Talk about the elk weekends 14.30

Med reservation för ändringar.

Boktryckarbostaden. Book printers home. Foto: Marie Andersson
Artur Hazelius
Brödbak.
Guldsmedsverkstade. Gold smiths workshop. Foto: Anna Yu.
Skansens första entré 1891.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.