Det händer på Skansen i september

September månad börjar med Änglamarksgalan och slutar med den härliga höstmarknaden anno 1900. Däremellan kan man besöka hus och verkstäder, leka gammaldags lekar, se en föreställning på Lill-Skansen, hjälpa till på Skånegården och i Back Mats stuga och mycket mera.

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.

KfS-dagen med Änglamarksgalan
KfS-dagen bjuder på en stor show på Sollidenscenen med Eric Gadd, Panetoz, Molly Pettersson Hammar, Nassim al Fakir och Mark Levengood som konferencier. Änglamarkspriset delas ut och hela Skansen är fylld med roliga erbjudanden och aktiviteter för stora och små. Fritt inträde för alla medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm.
4 september kl 11.00 – 16.00

Träffa Skogsmulle
Skogsmulle är barnens vän och fantasifigur i skogen. Han kommer till barnen för att leka och sjunga om naturen, och genom lek upptäcker barnen naturen och lär sig om växter och djur. Träffa honom i Skogsarbetarkojan.
10 september kl 12.00 – 14.00

Höstmarknad anno 1900
Höstmarknaden anno 1900 är en härlig marknad med krogmadamer‚ hästkarlar‚ bönder och torpare som här säljer sina varor: nyslungad honung, fina sylter och marmelader‚ grönsaker, bakverk, textilier‚ husgeråd och mycket annat som hör en marknad till. Krögarna serverar delikata rätter, positivhalare och durspelare roar.
24 – 25 september kl 11.00 – 16.00

Sång- och danslek
Skansens ringleksbarn uppträder på Tingsvallenscenen varje söndag fram till 4 september kl 15.30 – 16.00

Folkdansuppvisning
Schottisar‚ polskor och kadriljer dansas av dansare klädda i folkdräkter.
Söndagar i september kl 16.00-16.30

Lill-Skansenteatern
På Lill-Skansen ges fyra föreställningar varje dag i september med Lill-Skansenteaterns ensemble. ”Jag ser dig. En historia om att hitta en vän” är helt ny och framförs med mim så att alla kan följa med oavsett vilket språk man talar eller om man hör eller inte.
Kl 11 Kaos på Lill-Skansen.
Kl 12 Ett semesteräventyr, det skymmer
Kl 14 Jag ser dig. En historia om att hitta en vän
Kl 15 Kaos på Lill-Skansen

Lill-Skansen
På barnens egen djurpark Lill-Skansen finns små vilda och tama djur – från ormar och paddor till grisar och katter. Ute finns Kaninkullen och Ormrutschbanan och inne kan man krypa in till råttorna i parken och se hur de har det. I kontakthagen finns dvärggetterna, i grishägnet de små minigrisarna och i fågelvoljären de färgglada Lorifåglarna.
Lill-Skansen har öppet kl 10.00 – 17.00 alla dagar i september.

Öppet i hus och gårdar
Statarlängan alla dagar 10.00 – 17.00
Järnhandeln 10.00 – 17.00
Stockholms glasbruk 11.00 – 16.00
Krukmakeriet kl 11.00 – 17.00
Bageriet kl 11.00 – 17.00
Mekaniska verkstaden helger kl 11.00 – 17.00
Snickeriverkstaden helger kl 11.00 – 17.00

Gårdens sysslor Back Mats stuga
I Back Mats stuga finns det mycket att göra. Ibland lagas det mat, eller bakas, inne i stugan och andra dagar tvättas tvätten ute på gården. Det finns också plats för lekar‚ att spela kula och göra barkbåtar som får provseglas i diskbaljan. Alla helger i september kl 11.00 – 16.30

Kom och hjälp Bengta, Per och Emil i Skånegården
Hälsa på hos familjen Åkesson som bodde i Skånegården mellan 1912 och 1925. Det är mycket som ska skördas i trädgården och mor Bengta har satt upp en trasmattsväv. Som vanligt behöver vatten och ved bäras in i stugan och djuren ska matas. Vissa dagar är det kläder som ska tvättas och ibland blir det kalas så då behöver man baka kakor, rosta och mala kaffe.
1 – 13 september kl 11.00 – 16.30

Lekar från förr
Varje dag i september kan man leka på gammaldags vis på Hazeliushusets äng kl 11.00 – 17.00

Galejans tivoli
Gungor och karuseller för de minsta. Öppet helger i september kl 11.00 – 15.00

Ridturer
Ponnyridning vardagar 13.00 – 14.00 och helger 12.00 – 15.00. Pris 50:-

Prat och mat
Talk about the reindeer 12.30
Prat om vitryggig hackspett vid vitryggsvoljären vardagar kl 12.45
Matning av lappugglorna kl 13.00
Matning av gråsälarna i övre sälbassängen kl. 14.00
Gårdstur till djuren vid Skånegården kl 14.30
Talk about the elk 14.30
Matning av guerezorna i Vårt Afrika alla dagar kl 15.00

Med reservation för ändringar.

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.