Det händer på Skansen under 2019

Här är hela året 2019 på Skansen i en kort och koncis sammanfattning. Det blir sporttlov, påsk, nationaldag, midsommar, allsång, jazz, livekonserter, folkmusik, dans och öppet i en rad kulturhistoriska miljöer. Hösten bjuder på höstmarknad, höstlovsrys, och vintern på julmarknad, luciafirande och nyårstalare.

Kolonisterna ha kaffepaus. Foto: Marie Andersson

6 januari Julavslutning på Bollnästorget.

12 januari Genrep för årets föreställningar med Cirkus Skansen i Bragehallen för barn varje söndag. Premiär 13 januari och föreställningar fram till 21 april.

25 januari Isbanan öppnas för säsongen på Bollnästorget och håller öppet till 17 mars.

26 januari – Winter Run – löptävling på 5 och 10 km på Djurgården med start, mål och varvning på Skansen.

6 februari Samiska nationaldagen uppmärksammas med visningar, berättelser och sång vid samevistet.

23 februari - 3 mars Sportlov med KP - massor av kul!

23 februari – 20 april Cirkusskola  –  gå på lina, jonglera, klättra och rocka rockring varje lördag i Bragehallen. Även på sportlovsdagarna 25 februari – 1 mars.

13 – 22 april Påsk med marknad, traditioner och påskkärringar.

18 april Skärtorsdag - alla barn som kommer utklädda till små häxor har fritt inträde.

Baltic Sea Science Center invigs preliminärt v 14 alt 15. Kunskapscenter med inriktning Östersjön.

30 april Valborg firas med tal till våren, underhållning och stor eld på Solllidenplan.

1 maj – 30 september Lill-Skansenteatern har föreställningar helger och röda dagar under maj och september och dagligen juni – augusti.

17 maj Norges nationaldag firas med tåg, tal, musik och folkdräktsklädda besökare.

18 - 19 maj Tjolahopp, tjolahej – Astrid Lindgrens värld på Skansen i samarbete med Rabén & Sjögren, Astrid Lindgrens Värld och Saltkråkan.

21 maj Barn och böcker - temadagar för barns läslust och språkutveckling i samarbete med utbildningsförvaltningen Stockholms stad, Stockholms stadsbibliotek och ALMA.

22 maj Dagen för Biologisk mångfald.

30 maj Folknykterhetens dag firas i Ordenshuset Brofästet.

6 juni Sveriges Nationaldag med stort festprogram med den kungliga familjen.

15 juni Drop in-bröllop för alla som vill göra slag i saken på ett sommarvackert Skansen.

18 – 19 juni Buföring – gårdens djur flyttas till sommarbetet under musik och sång.

21 - 23 juni Midsommarfirande med midsommarstång, små grodorna, folkmusik från Sverige och andra länder.

25 juni – 13 augusti Allsång på Skansen – med Sanna Nielsen som allsångsledare på scenen varje tisdag.

29 juni, 10 – 12 juli Slåttern går Pröva på att slå gräs med lie.

30 juni – 18 augusti Barnens allsång söndagar med Ayla Kabaca och Krumelurorkestern.

1 juli – 19 augusti Blå måndag - jazz på Sollidenscenen varje måndag.

2 juli Rosens dag.

2 augusti – BAO med Benny Andersson, Helen Sjöholm och Tommy Körberg framträder på Sollidenscenen.

8 - 11 augusti Möt romerna på Skansen

24 - 27 augusti Lin och ull - Skansen byalag visar allt från skörd av lin till vård av ylle.

25 augusti Spinnrocka loss! Tävling i att spinna ull i samarbete med Slöjd Stockholm.

28 augusti Med alla sinnen – en dag i samarbete med FUB.

28 - 29 september Höstmarknad anno 1900 – skådespel, kroppkakor och metervis med korv till försäljning.

26 oktober - 3 november Fasor från förr - höstlov på Skansen med gott om väsen, spöken och oknytt.

30 november – 1 december Julmarknad samt 7 – 8, 14 -15 och 21 - 22 december

13 - 15 december Luciafirande.

14 december – konsert med Skansens Lucia på Sollidenscenen.

24 december Julaftonsöppet på Skansen

31 december Nyår på Skansen med nyårsklockor, underhållning och fyrverkerier

Obs! Med reservation för ändringar.

Kolonisterna ha kaffepaus. Foto: Marie Andersson

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.